ساخت ماسک نانو یی که کرونا را در ۱۰ دقیقه از بین می‌برد

ساخت ماسک نانو یی که کرونا را در ۱۰ دقیقه از بین می‌برد

ساخت ماسک نانو یی که کرونا را در ۱۰ دقیقه از بین می‌برد 733 403 نوفن حامی البرز

ساخت ماسک نانو یی که کرونا را در ۱۰ دقیقه از بین می‌برد

 

پژوهشگران دانشگاه سیتی (City university) در هنگ کنگ ماسک نانو ساختند که قادر است ویروس کرونا را در مدت ۱۰ دقیقه از بین ببرد.یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی دکتر یه روکان (Ye Ruquan) در دانشگاه سیتی هنگ کنگ روش جدیدی برای ساخت ماسک نانو گرافنی ضدباکتری به سرعت و با هزینه مناسب ارایه کرده است، این ماسک‌ها توانایی مبارزه با ویروس‌ها را نیز دارند.

ماسک‌های جراحی که معمولاً استفاده می‌شوند ضدباکتری نیستند بنابراین، عوامل بیماری‌زا می‌توانند به مدت طولانی روی این ماسک‌ها فعال بمانند که خطر عفونت ثانویه را با خود به همراه دارند، در این بین، گرافن به دلیل خواص ضدباکتریایی شناخته شده ‌است، بنابراین دانشمندان امکان تهیه ماسک با استفاده از گرافن را بررسی کرده‌اند.

روکان در خصوص این دستاورد گفت: در مطالعات قبلی که چند سال پیش انجام دادیم، دریافتیم که نگارش مستقیم روی فیلم‌های پلی‌آمید تجاری (یک ماده پلاستیکی پلیمری) یا سایر مواد زیستی با استفاده از یک سیستم لیزر مادون قرمز CO۲ تجاری می‌تواند به تولید گرافن متخلخل سه‌بعدی منجر شود، این فناوری را می‌توان برای ساخت سریع ماسک‌های گرافنی ارزان‌قیمت به کار گرفت.

وی با یادآوری این که مطالعات مقدماتی در مورد ماسک نانو ضد باکتری در حال انجام است افزود: مواد گرافن ایجاد شده با لیزر (LIG) می‌تواند تقریبا تمام باکتری‌های ایکولا و باکتری‌های آئروسل را از بین ببرد، قابلیت باکتری‌کشی در اثر برهم‌کنش گرافن و باکتری ایجاد می‌شود.

در روش‌های مرسوم برای تولید گرافن نظیر رسوب بخار شیمیایی، گرافن ابتدا در درجه حرارت بالا روی یک لایه متخلخل رشد داده و در ادامه به لایه زیرین اچ می‌شو، در روش هیدروترمال اکسید گرافن در آب گرم احیا می‌شود، اما این دو روش کنترل ضعیفی بر شکل محصول دارند و به شرایط دمای بالا، مسیرهای طولانی برای سنتز و هزینه‌های زیاد نیاز دارند.

در اثر ویژگی فوتوترمال خورشید، نابودسازی باکتری‌ها با بازده ۹۹٫۹۹۸ درصد در عرض ۱۰ دقیقه امکان‌پذیر شد، علاوه‌بر این، تیم تحقیقاتی دانشگاه سیتی هنگ کنگ آزمایش‌هایی روی بررسی توانایی LIG برای مبارزه با ویروس‌ها را آغاز کرده و نتایج بسیار امیدوارکننده‌ای کسب کرده است، آزمایش‌های اولیه بر دو ویروس کرونا نشان داد که LIG بیش از ۹۰ درصد ویروس را در مدت زمان ۵ دقیقه و همه آنها را در ۱۰ دقیقه غیرفعال کرد.

اما این روش جدید گروه دانشگاه سیتی دانشگاه هنگ کنگ گرافن در یک مرحله انجام می‌شود، این روش از نظر زمانی و هزینه مقرون به صرفه است و ممکن است به حل مشکل تهیه مواد اولیه کمک کند.

نانوفناوری (به انگلیسی: Nanotechnology) رشته‌ای از دانش کاربردی و فناوری است که جستارهای گسترده‌ای را پوشش می‌دهد، موضوع اصلی آن نیز مهار ماده یا دستگاه‌های در ابعاد کمتر از یک میکرومتر، معمولاً حدود ۱ تا ۱۰۰ نانومتر است.

فناوری هوش مصنوعی گوگل در حال هدایت بالن‌های توزیع اینترنت موسوم به “لون”(Loon) است که با یادگیری تقویتی قادر است این بالن‌ها را بسیار کارآمدتر هدایت کند.

بالن‌های توزیع اینترنت شرکت “الفبت”(Alphabet) شرکت مادر گوگل موسوم به “لون”(Loon) برای هدایت بالن‌های اینترنت خود به سیستم ناوبری جدیدی روی آورده است.

این بالن‌ها اکنون به جای تکیه بر الگوریتم‌های طراحی شده توسط انسان، از سیستم هوش مصنوعی که در چند سال گذشته توسط گوگل توسعه یافته است، بهره می‌برد.

مسئولان این پروژه می‌گویند این اولین استفاده از مدل “RL” در یک سیستم تولیدی هوافضا است. آنها می‌گویند این کار هیجان‌انگیز است، زیرا نشان می‌دهد که یادگیری تقویتی می‌تواند در دنیای واقعی به کار گرفته شود.

اکنون یک سیستم یادگیری تقویتی(RL) وظیفه ناوبری این ناوگان از بالن‌ها را در آسمان کشور کنیا بر عهده گرفته است، جایی که “لون” اولین سرویس تجاری خود را ارائه داد.

گفتنی است که تاکنون از سیستم‌های یادگیری تقویتی در شکست بازیکنان برتر بازی‌های رایانه‌ای استفاده شده بود.

این سیستم هوش مصنوعی می‌تواند مسیرهای بهینه را برای این بالن‌ها که به طور قابل توجهی سریعتر از مسیرهای انتخابی سیستم ناوبری قبلی است، تعیین کند و این کار را با کارایی بیشتری انجام می‌دهد. همچنین این بالن‌ها اکنون می‌توانند مسافت مشابهی یا حتی بیشتری را با قدرت و صرف انرژی کمتری طی کنند.

رکورد پرواز “لون” 312 روز است که این رکورد را اوایل سال جاری بر جا گذاشت. اکنون شاید سیستم هوش مصنوعی بتواند این بالن‌ها را برای مدت طولانی‌تری در آسمان نگه دارد.

“لون” و هوش مصنوعی گوگل قبل از شروع آزمایش‌ها در دنیای واقعی در کشور پرو، از شبیه سازی‌هایی برای آموزش مدل یادگیری تقویتی از طریق آزمون و خطا استفاده کردند. سپس با انجام آزمایش 39 روزه بر فراز اقیانوس آرام، توانایی های این سیستم را در برابر الگوریتم های انسانی ارزیابی کردند و مشخص شد که هوش مصنوعی قادر است این بالن ها را مدت زمان طولانی تری در مناطق هدف نگه دارد و در عین حال انرژی کمتری مصرف می کند و همچنین از مانورهای پیچیده ای که قبلاً دیده نشده بود، استفاده کند.

این پیشرفت ها مهم است، زیرا به ارائه پوشش اینترنت به افراد در یک منطقه خاص کمک می کند.

 

منبع: ایرنا