ساخت باتری چاپی منعطف با کارآیی بیشتر

ساخت باتری چاپی منعطف با کارآیی بیشتر

ساخت باتری چاپی منعطف با کارآیی بیشتر 733 403 نوفن حامی البرز

ساخت باتری چاپی منعطف با کارآیی بیشتر

 

دانشمندان از تولید نمونه اولیه یک باتری با چاپگر سه بعدی خبر داده‌اند که انعطاف بالایی دارد و تراکم انرژی آن ده برابر بیشتر از باتری‌های لیتیومی است.

این باتری با توجه به ضخامت کم و انعطاف بالا می‌تواند کاربردهای زیادی در صنایع و حرفه‌های مختلف داشته باشد.

برای حل این مشکل کاتد جدیدی با ترکیب مس و نقره با همکاری شرکت زدپاور تولید شد. این کاتد دارای روکشی از اکسید سرب است که پایداری و هدایت الکتروشیمیایی باتری را بهتر می‌کند. آزمایش‌هایی که بر روی این باتری صورت گرفته نشان می‌دهد پایداری آن در مقایسه با باتری‌های لیتیومی در حد مطلوبی است.

باتری یادشده که در دانشگاه کالیفرنیا تولید شده دارای ترکیب اکسید نقره روی است که از مدت‌ها قبل به علت امنیت بالا و امکان ذخیره انرژی بیشتر جایگزینی مناسب برای باتری‌های لیتیومی دانسته می‌شد، اما عمر محدود و بی ثباتی نسبی ترکیبات شیمیایی موجب شده بود تا تولید باتری به این شیوه در دستور کار قرار نگیرد.

باتری یادشده با همین ترکیب به صورت لایه لایه قابل چاپ سه بعدی است. یک لایه پلیمر باثبات هم باعث می‌شود نقطه ذوب باتری چاپی مذکور به ۲۰۰ درجه سانتیگراد افزایش یابد که به ازای هر یک سانتیمتر مربع ۵۰ میلی آمپر ظرفیت دارد و برق به دست آمده از آن ۵ تا ۱۰ برابر باتری‌های لیتیومی با همین ابعاد است.

نمونه اولیه این باتری تا ۸۰ بار شارژ مجدد شده، بدون آنکه از ظرفیت شارژ آن کاسته شود. محققان در تلاش هستند بر میزان این ظرفیت بیفزایند.

دانشمندان ژاپنی موفق به توسعه فناوری کنترل ذهنی برای هدایت ربات‌های انسان نمای ژاپنی مشهور به “Gundam” شدند.

دانشمندان ژاپنی دستگاهی را ساخته‌اند که به هر کسی امکان می‌دهد ربات‌های کوچک اسباب بازی “Gundam” را که یکی از محبوب‌ترین ربات‌های انیمیشین های ژاپنی هستند، با ذهن خود کنترل کند.

محققان یک اسباب بازی رباتیک را طوری سفارشی سازی کردند که به خریداران امکان می‌دهد ربات خود را با استفاده از یک برنامه گوشی هوشمند به صورت دستی برنامه‌ریزی کنند.

محققان برنامه “NeU” که یک تلاش مشترک بین دانشگاه “توهوکو” و “هیتاچی” است، برای ساخت نمونه اولیه با قابلیت کنترل ذهن، نسخه‌ای را توسعه دادند که در واکنش به فعالیت مغز حرکت می‌کند.

محققان دستگاه خود را برای ارسال اطلاعات فعالیت مغز به برنامه مذکور برنامه ریزی کردند که سپس این برنامه، ربات را به حرکت درمی آورد.

محققان به منظور کنترل اسباب بازی رباتیک از طریق فعالیت مغزی، دستگاهی شبیه به یک سربند ساختند که با ربات همگام سازی می‌شود.

کار محققان در واقع مبتنی بر یک مکانیسم کنترل ذهن الهام گرفته شده از مجموعه انیمیشن‌های معروف ژاپنی به نام “Psycommu” است که در آن، انسان‌ها می‌توانستند ربات ها را با استفاده از ذهن خود کنترل کنند.

این سربند، سه سطح مختلف از فعالیت مغز را اندازه‌گیری می‌کند که هر یک از آنها به یک توالی حرکتی خاص مرتبط است.

به گفته محققان، این دستگاه در واقع نه تنها به عنوان یک اسباب بازی بلکه به عنوان وسیله‌ای برای آموزش کاربران در زمینه اصول رباتیک و اصول برنامه نویسی طراحی شده است و آن را به بستر مناسبی برای این پروژه تبدیل کرده است.

آیا به زودی شاهد ربات‌های “Gundam” در اندازه واقعی خواهیم بود که از طریق کنترل ذهن هدایت شوند؟ اگر این اتفاق رخ دهد، مطمئناً یک اتفاق عجیب و در عین حال جالب خواهد بود.

 

منبع: خبرگزاری مهر