ساخت آشکارسازهای اشعه ایکس قابل خم شدن و بدون سرب

ساخت آشکارسازهای اشعه ایکس قابل خم شدن و بدون سرب

ساخت آشکارسازهای اشعه ایکس قابل خم شدن و بدون سرب 733 403 نوفن حامی البرز

ساخت آشکارسازهای اشعه ایکس قابل خم شدن و بدون سرب

 

دانشمندان دانشگاه “فلوریدا” موفق به ساخت آشکارسازهای اشعه ایکس قابل خم شدن و بدون سرب شده اند و در مرحله بعدی قصد دارند آن را به یک محصول تجاری موجود در بازار تبدیل کنند.

گروهی از محققان در دانشگاه ایالتی فلوریدا به ماده جدیدی که قابل انعطاف است، دست یافته اند که می تواند به صورت آشکارساز اشعه ایکس ساخته شود.

به علاوه اینکه این دستگاه ها در مقایسه با دستگاه های موجود با عملکرد مشابه، برای محیط زیست آسیب کمتری دارند.

سینتیلاتورهای اشعه ایکس، تابش اشعه ایکس را گرفته و به نور در طیف مرئی تبدیل می کنند. این ها کاملاً رایج هستند و شما می توانید آنها را در مطب دندانپزشک خود یا بخش های امنیتی فرودگاه ها ببینید. ما روش های مختلفی برای تولید این سینتیلاتورها داریم، اما بسیاری از آنها گران هستند یا روش تولید آنها سخت است و یا هر دو. در بعضی از روش های اخیر استفاده از سرب مشاهده شده است، اما همانطور که همه ما می دانیم سرب یک ماده کاملاً سمی است.

این تیم تحقیقاتی توسط “بیوو ما” استاد شیمی و بیوشیمی دانشگاه فلوریدا هدایت می شود. وی اظهار داشت: تولید مواد “سینتیلاتور”(سوسو زن) با هزینه کم که هم به راحتی ساخته شوند و هم عملکرد خوبی داشته باشند، یک چالش بزرگ است و کار ما زمینه را برای بررسی رویکردهای جدید برای ایجاد این دستگاه های مهم فراهم می کند.

به همین دلیل محققان رویکرد دیگری را ارائه دادند. آنها از منگنز هالید آلی مرکب استفاده کرده و آن را با یک پلیمر ترکیب کردند تا به ماده ای انعطاف پذیر تبدیل شود. این انعطاف پذیری نیز می تواند مفید باشد.

“ما” گفت: محققان دستگاه های جرقه زن را با ترکیبات مختلفی ساخته اند، اما این فناوری چیزی را ارائه می دهد که هزینه کم را با عملکرد بالا و مواد سازگار با محیط زیست ترکیب کرده است و وقتی انعطاف پذیری را نیز به آن اضافه می کنید، تبدیل به یک مسیر امیدوار کننده برای کاوش می شود.

به تازگی به لطف دفتر معاون تحقیقات دانشگاه ایالتی فلوریدا، بودجه تجاری سازی این پروژه تامین شده است و محققان امیدوارند هرچه زودتر شاهد تبدیل این محصول به یک محصول تجاری باشند.

محققان ژاپنی موفق به ساخت سریع‌ترین طیف سنج مادون قرمز جهان شدند؛ این طیف سنج با سرعت ۸۰ میلیون طیف در ثانیه امکان مشاهده واکنش‌های شیمیایی را با وضوح بالا فراهم می‌کند.
این فناوری جدید که توسط محققان دانشگاه توکیو در ژاپن ساخته شده ۱۰۰ برابر سریع تر از طیف سنج های قبلی است و برای مشاهده واکنش های شیمیایی با وضوح بالا به اندازه کافی سریع است.

طیف سنجی مادون قرمز با اندازه گیری نور مادون قرمزی که از مولکول های نمونه برمی گردد، کار می کند. اجزای مولکولی یک نمونه ارتعاشات منحصر به فردی دارند. زمانی که لیزر به مولکول های نمونه برخورد می کند، مولکول ها با نور واکنش نشان داده و الگوهای فرکانس یا طیف های منحصر به فردی را برمی گردانند که می تواند توسط سنسورها اندازه گیری شود.

چند دهه پیش، بهترین طیف سنج ها می توانستند تنها یک طیف را در ثانیه اندازه بگیرند. اما به تازگی مهندسان از فناوری به نام «طیف سنجی دو شانه» برای ثبت یک میلیون طیف در ثانیه استفاده می کنند. با این حال این طیف سنج بازهم برای مطالعه واکنش های شیمیایی مناسب نبود و محققان برای مشاهده این واکنش ها به یک طیف سنج سریعتر نیاز داشتند.

امضاهای شیمیایی که طیف سنج های مادون قرمز نشان می دهد به دانشمندان کمک می کند تا رفتار اجزای شیمیایی مختلف را شناسایی و مشاهده کنند. از این ابزار تنها در آزمایشگاه شیمی استفاده نمی شود بلکه در زمینه های مختلف علمی، نظارت بر ایمنی مواد غذایی و تشخیص مواد سازنده بمب استفاده می شود.

اکنون طیف سنج مادون قرمز ابداعی محققان دانشگاه توکیو که با سرعت ۸۰ میلیون طیف در ثانیه کار می کند، این امکان را به محققان می دهد تا واکنش های شیمیایی را با وضوح بالا مشاهده کنند.

این ابزار جدید از پالس های کوتاه لیزر که کشیده شده و باریک هستند استفاده می کند. زمانیکه نور لیزر بازتاب می یابد، تجزیه و تحلیل پالس های لیزر کشیده شده راحت تر است و به محققان اجازه می دهد تا از یک آشکارساز کوانتومی آبشاری – سنسور جدیدی که قادر به پردازش طیف ها با سرعت های بی سابقه است – استفاده کنند.

 

منبع: ایسنا