رصد امواج رادیویی سالمندان توسط هوش مصنوعی

رصد امواج رادیویی سالمندان توسط هوش مصنوعی

رصد امواج رادیویی سالمندان توسط هوش مصنوعی 733 403 نوفن حامی البرز
رصد امواج رادیویی سالمندان توسط هوش مصنوعی

رصد امواج رادیویی سالمندان توسط هوش مصنوعی

 

دستگاهی ابداع شده که امواج رادیویی در اتاق منتشر می کند و با استفاده از هوش مصنوعی حرکات سالمندان را بدون نیاز به دوربین رصد می کند.

به زودی می توان یک ابزار رادار مانند که می تواند بدون استفاده از دوربین حرکات افراد در سراسر روز را رصد کند، در خانه های سالمندان به کاربرد تا در صورت زمین خوردن افراد به کادر درمان هشدار دهد.

گروهی از محققان دانشگاه MIT این فناوری را ابداع کرده اند. آنها ادعا می کنند هدف تحقیق آنها ایجاد دستگاهی بوده که بدون تماس فیزیکی حرکات افراد را ردیابی کند.

حسگر مذکور می تواند اطلاعات درباره محیط را از موج دریافت و تحلیل کند و تشخیص دهد فرد در اتاق چه کاری انجام می دهد.

در این فناوری یک حسگر روی دیوار نصب می شود و به طور مداوم پالس های ضعیف امواج رادیویی ارسال می کند و هنگامیکه امواج به فرد یا شی برخورد می کنند، به سمت حسگر برمی گردند.

به گفته محققان این فرایند به ایجاد یک تاریخچه از حرکات هر فرد منجر می شود و در صورتی که یکی از ساکنان خانه سالمندان زمین بخورد یا برای مدتی طولانی حرکت نکند، به کادر درمان اطلاع رسانی می شود.

دستگاه امواج رادیویی حرکات دقیق هر فرد در اتاق را اندازه گیری می کند و اطلاعات را به فرمتی گزارش می کند که فقط برای رایانه قابل درک است.

پژوهشگران معتقدند این روند به حفظ حریم شخصی افراد کمک می کند وهیچ کس نمی تواند ببیند آنها در اتاق شخصی خود چه فعالیتی انجام می دهند.

دینا کتابی محقق ارشد این پژوهش می گوید: این دستگاه بسیار دقیق است و می تواند نشان دهد فرد کتاب می خواند، ژاکتش را در می آورد یا حتی روی صندلی راحتی خوابش برده است. این سیستم از هوش مصنوعی برای خوانش امواج رادیویی استفاده می کند که حسگر آنها را برمی گرداند. علاوه برآن سیستم از نقشه دقیق اتاق برای تعیین رویدادهایی که در آن اتفاق می افتد نیز بهره می گیرد.

“ایلان ماسک” که یکی از کارآفرینان برجسته جهان امروز است و چند روزی است که به جایگاه چهارمین فرد ثروتمند دنیا دست یافته است، قرار است از طریق یک نمایش زنده، اطلاعات جدیدی را از تراشه قابل کاشت در مغز موسوم به “نورالینک” که قرار است مثلا برای پخش مستقیم موسیقی در مغز از آن استفاده شود، فاش کند.

سال گذشته، شرکت رابط کاربری مغز و ماشین “ایلان ماسک” به نام “نورالینک”(Neuralink) فاش کرد که روی چه چیزی کار می کند.

اکنون یک سال از آخرین به روزرسانی عمومی آنها می گذرد و امسال در تاریخ 28 اوت “ماسک” در یک نمایش زنده فعالیت ها و پیشرفت های این شرکت را با جهانیان به اشتراک خواهد گذاشت.

تاکنون اطلاعات زیادی در مورد پیشرفت هایی که “نورالینک” در یک سال گذشته داشته است، منتشر نشده است و قرار است “ماسک” در روز جمعه 28 اوت به افشای این اطلاعات بپردازد.

یکی از گمانه زنی هایی که در حال انتشار است این است که او نشان خواهد داد که نورون ها در لحظه چگونه عمل می کنند.

درک نحوه عملکرد نورون ها برای کار و فناوری “نورالینک” بسیار مهم است. سخت افزار در حال توسعه این شرکت شامل یک تراشه کوچک است که در مغز کاشته می شود و الکترودها مشغول خواندن سیگنال های نورون ها در مغز می شوند.

این حجم عظیم از داده های عصبی به نرم افزار “نورالینک” کمک می کند تا بفهمد که مغز چگونه با کل بدن ارتباط برقرار می کند و بتواند عملکردها را برای ارسال سیگنال از طریق هوش مصنوعی هدایت کند. پس از رسیدن به این مهم، ممکن است امکانات قابل استفاده از این تراشه بی پایان باشد.

این تراشه بیشتر در دنیای پزشکی به ویژه برای مبتلایان به بیماری های و اختلالات عصبی به کار می آید.

کاشتن تراشه “نورالینک” در مغز، پس از تایید ایمنی و کارایی استفاده کامل از این فناوری می تواند برای افرادی که مشکلات حرکتی دارند یا کسانی که از نظر بینایی و شنوایی دچار مشکل هستند، مفید باشد و همچنین به افراد مبتلا به پارکینسون کمک کند.

به نظر می رسد که “نورالینک” در حال رشد و توسعه است، چرا که این شرکت در ماه ژوئیه سال جاری آگهی جذب مهندس داد.

علاوه بر این، این تراشه می تواند برای درمان تعدادی از بیماری های مغزی مانند آلزایمر، صرع و سکته مغزی نیز مفید واقع شود.

بنابراین رویداد روز جمعه(فردا) ممکن است نور زیادی بر فعالیت های یک سال گذشته این شرکت بیاندازد.

در حال حاضر اطلاعات دقیقی در مورد چگونگی تماشای مستقیم آن در دست نیست، اما احتمالا باید به کانال “نورالینک” در یوتیوب چشم دوخت.

 

منبع: خبرگزاری مهر