جوشکاری و آجرچینی توسط ربات ساختمانی

جوشکاری و آجرچینی توسط ربات ساختمانی

جوشکاری و آجرچینی توسط ربات ساختمانی 733 403 نوفن حامی البرز

 

یک ربات ساختمان سازی رونمایی شده که قادر به حمل ۵۰۰ کیلوگرم بار است، می تواند از پله ها بالا برود و در جوشکاری و آجرچینی کمک کند.

استارت آپ اتریشی «پرینت استونز» ربات‌هایی توسعه می‌دهد که با فناوری چاپ سه بعدی ساخته می‌شوند. این شرکت اکنون از جدیدترین نمونه خود رونمایی کرده که یک ربات ساختمان ساز با قابلیت انجام چند کار است و «بائوبات» (Baubot) نام دارد.

بائوبات نیز مانند بقیه ربات‌های توسعه یافته در این حوزه، به فرآیند ساختمان سازی و خودکار کردن صنعت، ارتقای ایمنی و کاهش هزینه، کمک می‌کند.

طبق گزارش‌ها «بائوبات» می‌تواند از پله‌ها بالا برود و در راهروها مسیریابی کند. علاوه برآن هربار شارژ ربات برای ۸ ساعت فعالیت کافی است.

ربات برقی مذکور مانند تانک حرکت می‌کند و می‌تواند با حداکثر سرعت ۳.۲ کیلومتر بر ساعت حرکت کند. همچنین اپراتور قادر خواهد بود با استفاده از موبایل یا دستوراتی از پیش تعیین شده، ماشین را کنترل کند.

بازوی این ربات ۳۹ اینچ کشیده می‌شود. بازوی مذکور می‌تواند به فعالیت‌ها ی مختلفی مانند حفر کردن، کنترل پیچ‌ها، برش پلاسما، جوشکاری، آجرچینی، شن پاشی و رنگ آمیزی سطوح کمک کند. همچنین این ابزار هوشمند مجهز به دوربین‌هایی است تا بر محیط نظارت کند.

علاوه بر تمام آنچه شد بائوبات قادر به حمل ۵۰۰ کیلوگرم بار بر پشت خود است.

محققان با تولید نوعی پوشش زیستی با استفاده از فسفر سیاه مقابله با باکتری‌های جان سخت را ممکن کرده‌اند. این پوشش بعد از نابودی باکتری‌ها خود نیز به طور خودکار از بین می‌رود.

افزایش مقاومت باکتری‌ها در برابر انواع آنتی‌بیوتیک ها به موضوعی نگران کننده مبدل شده و محققان استرالیایی برای غلبه بر این چالش یک پوشش خاص از جنس فسفر سیاه تولید کرده‌اند که می‌تواند به سرعت باکتری‌ها و قارچ‌ها را از بین ببرد و خود سپس در عرض ۲۴ ساعت تجزیه و حل می‌شود.

با از دست رفتن کارایی آنتی‌بیوتیک‌های مختلف، دانشمندان روش حمله فیزیکی به باکتری‌ها و قارچ‌ها را در دستور کار قرار داده‌اند. بدین منظور تا به حال از انواع تابش نور شدید، ترکیبات مختلف مسموم کننده مایع و غیره استفاده شده است.

روش حمله این پوشش فسفری به گونه‌ای است که باکتری‌ها و قارچ‌ها نمی‌توانند برای مقابله با آن راه حل مؤثری بیابند. این اختراع جدید می‌تواند جایگزینی برای داروی پنی‌سیلین باشد که زمانی می‌توانست باکتری‌های مختلف را نابود کند، اما حالا مقاومت زیادی در برابر آن به وجود آمده است.

فسفر سیاه ماده‌ای است که به عنوان جایگزین سیلیکون در صنعت الکترونیک مطرح شده و می‌تواند جایگزینی برای آنتی‌بیوتیک نیز باشد. این ماده در حضور اکسیژن تجزیه می‌شود و لذا استفاده از آن در دنیای پزشکی ساده‌تر است. در نتیجه این فرایند گونه‌هایی از اکسیژن واکنشی تولید می‌شود که به غشای خارجی باکتری‌ها و قارچ‌ها آسیب می‌رساند و در نهایت باعث از بین رفتن آنها می‌شود.

در نهایت فسفر سیاه به طور کامل تجزیه می‌شود و همین مساله موجب می‌شود از این طریق آسیبی به سلول‌های بدن نرسد. این روش در شرایط آزمایشگاهی برای نابودی پنج نوع باکتری و قارچ با موفقیت به کار گرفته شده که عبارتند از E. coli و MRSA و تعدادی قارچ مانند Candida auris. مدت زمان مورد نیاز برای اثربخشی این روش درمانی تنها دو ساعت است و طی این مدت ۹۹ درصد از باکتری‌ها و قارچ‌ها نابود می‌شوند و ظرف مدت ۲۴ ساعت نیز فسفر سیاه تجزیه شده و از بین می‌رود.

 

منبع: ایرنا