تولید چرم کاکتوس توسط یک شرکت مکزیکی

تولید چرم کاکتوس توسط یک شرکت مکزیکی

تولید چرم کاکتوس توسط یک شرکت مکزیکی 733 403 نوفن حامی البرز

تولید چرم کاکتوس توسط یک شرکت مکزیکی

 

یک شرکت مکزیکی چرم گیاهی از کاکتوس (چرم کاکتوس) تولید می کند که عمر آن ۱۰ سال است.

نوعی چرم گیاهی به نام «دسرتو»(Desserto) از کاکتوس ساخته شده است.

این چرم گیاهی انعطاف پذیر و زیست تخریب پذیر است و علاوه بر آن اثر لکه روی آن نمی ماند که در حال حاضر صنعت مد یکی از بزرگترین آلایندگان زمین به حساب می آید و درهمین راستا شرکت مکزیکی «دسرتو» راه حلی بدون استفاده از پوست حیوانات و ترکیبات شیمیایی سمی برای تولید چرم ارائه کرده است.

برای این منظور برگ های بزرگ کاکتوس بریده ، مخلوط و در مدت ۳ روز خشک می شوند. در مرحله بعد مخلوط خشک شده برگ ها با مواد شیمیایی غیر سمی ترکیب می شود.

چرم حاصل از این فرایند را می توان با هر بافت یا رنگی ارائه کرد. این شرکت ادعا می کند چرم گیاهی مذکور تا ۱۰ سال عمر می کند.

محققان روسی روشی نوین برای ساخت رگ های مصنوعی ابداع کرده اند که از هزینه های درمانی می کاهد و همزمان کارآمد تر است.

محققان دانشگاه پلی تکنیک تومسک فناوری جدیدی برای ساخت رگ های خونی مصنوعی ابداع کرده اند که می تواند هزینه درمان ترمبوز سیاهرگی عمقی(DVT) را کاهش دهد.DVT به معنای تشکیل لخته خونی در دیواره داخلی یک سیاهرگ عمقی است و بیشتر سیاهرگ‌های اندام های تحتانی را درگیر می‌کند.

به گفته محققان این روش موثرتر است و کیفیت بهتری نسبت به روش های دیگر دارد. علاوه بر این موارد هزینه درمان با آن نیز ۲ بار کمتر از روش های دیگر است.

محققان این دانشگاه روسی برای نخستین بار پیشنهاد داده اند از روش فراوری پلی کاپرولاکتون در پلاسمای ترشحات مگنترون برای ایجاد عروق مصنوعی استفاده کنند. به گفته محققان این روش به طور همزمان دو ویژگی اصلی و کارآمد یعنی یکپارچه سازی با کیفیت مواد با بافت بدن بیمار و مقاومت بالا را ارائه می کند.

در حال حاضر برای درمان ترومبوز سیاهرگی عمقی به رگ های مصنوعی نیاز است. اگر نتوان قابلیت رگ ها را به وسیله روش های پزشکی یا جراحی به حالت اولیه بازگرداند، باید قسمتی از رگ که دچار اختلال شده را حذف کرد. در مرحله بعد به جای قسمت حذف شده یک رگ مصنوعی ساخته شده از«پلی کاپرولاکتون» یا یک ماده زیستی دیگر جایگزین شود.

یکی از محققان این دانشگاه در این باره می گوید: مزیت اصلی روش ما آن است که سطح خارجی رگ مصنوعی آب دوست(خاصیت هیدروفیلیک ) است و بنابراین سبب می شود رگ به راحتی در بدن خود را وفق دهد. از سوی دیگر سطح داخلی آن آب گریز( هیدروفوبیک) است و بنابراین خون به راحتی در آن جریان می یابد.

 

منبع: خبرگزاری مهر