پهپادی که با اسلحه شلیک می‌شود

پهپادی که با اسلحه شلیک می‌شود

پهپادی که با اسلحه شلیک می‌شود 733 403 نوفن حامی البرز

پهپادی که با اسلحه شلیک می‌شود

 

پهپادی که با اسلحه شلیک می‌شود در سال‌های اخیر انواع مختلفی از پهپادها با کاربرد نظامی تولید شده اند، اما به تازگی نوع جدیدی از پهپاد شناسایی طراحی شده که با اسلحه نارنجک انداز ۴۰ میلیمتری به هوا پرتاب می‌شود.

این سیستم جدید شلیک پهپاد که سیستم هوایی بدون سرنشین نارنجک انداز نام گذاری شده، در یکی از آزمایشگاه‌های تحقیقاتی ارتش آمریکا ابداع شده است.

پهپادی که با اسلحه شلیک می‌شود

یک باتری کوچک انرژی مورد نیاز این پهپاد را تأمین می‌کند و یک پره در عقب به عنوان موتور پیشران آن عمل می‌کند. پهپاد یادشده مجهز به دوربین برای تصویربرداری ویدئویی زنده است و دو کیلومتر برد دارد.

پهپادی که برای پرتاب با این نارنجک انداز طراحی شده به شکل یک کپسول کوچک است که در زمان پرتاب به هوا از نارنجک انداز ابتدا تا ارتفاع از قبل معین شده اوج می‌گیرد و سپس بال‌های آن از طرفین باز می‌شود و به سمت مقصد حرکت می‌کند.

حداکثر ارتفاع پهپاد مذکور ۶۱۰ متر و شارژ باتری آن بین ۳۰ تا ۹۰ دقیقه است. هنوز مشخص نیست نمونه اولیه این پهپاد چه زمانی تولید می‌شود.

پهپادی که با اسلحه شلیک می‌شود

شیمی‌دانان موفق به ابداع یک غشای فوق نازک شده‌اند که تنها یک مولکول ضخامت دارد و قادر به تولید ۱۰۰ برابری انرژی از آب شور است.

شیمی‌دانان دانشگاه لیدن(Leiden) در هلند موفق به پیدا کردن راهی برای به دست آوردن ۱۰۰ برابر انرژی بیشتر از آب شور نسبت به سایر غشاهای فعلی شده‌اند. غشای فوق نازکی که فقط یک مولکول ضخامت دارد و متخلخل است.

این اکتشاف می‌تواند روش استحصال انرژی را متحول کند.

تولید انرژی از آب ممکن است. هنگامی که آب شیرین و آب شور با یکدیگر ملاقات می‌کنند، تبادلی میان نمک و ذرات دیگر به وجود می‌آید. سپس هنگامی که غشایی در این آب قرار گیرد، می‌توان به لطف این ذرات متحرک، انرژی تولید کرد. این روش همچنین روشی برای شیرین کردن آب است؛ چیزی که در بسیاری از کشورهای دچار خشکسالی بسیار مهم است.

نحوه تولید انرژی تولید انرژی این غشاها بستگی به تخلخل و ضخامت آنها دارد. به طور معمول، غشاها نازک یا متخلخل هستند، اما به طور همزمان هم نازک و هم متخلخل نیستند. اکنون به لطف شیمی‌دانان دانشگاه لیدن، غشایی به وجود آمده است که هم متخلخل و هم بسیار نازک است. به این ترتیب می‌تواند انرژی بسیار بیشتری تولید کند.

اکنون به لطف گروهی از شیمی‌دانان دانشگاه لیدن، یک غشای جدید می‌تواند ۱۰۰ برابر بیشتر از بهترین غشاهای فعلی انرژی تولید کند.

محققان دانشگاه لیدن و نویسندگان این مطالعه “ژو لیو” و “گرگوری اشنایدر” غشایی را ایجاد کرده‌اند که شبیه گرافن است. این غشا، بزرگ و مسطح است و کاملاً از اتم‌های کربن تشکیل شده است.

“لیو” گفت: غشایی که ایجاد کرده‌ایم تنها دو نانومتر ضخامت دارد و قابل نفوذ به یون‌های پتاسیم است. ما می‌توانیم با استفاده از یک بلوک مولکولی متفاوت، خواص غشای مورد نظر را تغییر دهیم.

“اشنایدر” نیز توضیح داد: برای ساختن غشا، بسیاری از محققان از گرافن شروع می‌کنند که بسیار نازک است، اما متخلخل نیست. آنها سپس سعی می‌کنند آن را متخلخل کنند تا نفوذپذیری بیشتری داشته باشند. ما با جمع آوری مولکول‌های کوچک و ساخت غشای متخلخل بزرگتر از آن مولکول‌ها، معکوس عمل کردیم. غشای ابداعی ما در مقایسه با گرافن، دارای نقص است، اما این نقص، ویژگی‌های خاصی به آن می‌دهد.

وی در پایان گفت: بخش عمده‌ای از تحقیقات در این زمینه بر ایجاد کاتالیزورهای بهتر متمرکز شده است و ساخت و ابداع غشاها تا حدودی به بن بست رسیده بود. این کشف جدید امکانات کاملاً جدیدی را برای تولید برق، نمک زدایی و ساخت سلول‌های سوختی بسیار کارآمدتر باز می‌کند.

 

منبع: خبرگزاری مهر