تولید نور مرئی با ابداع روشی جدید

تولید نور مرئی با ابداع روشی جدید

تولید نور مرئی با ابداع روشی جدید 733 403 نوفن حامی البرز

 

نور مرئی در طبعیت اهمیت زیادی دارد. این نور توسط چشم انسان قابل رویت است و یکی از شدیدترین نورهایی است که از خورشید منتشر می‌شود و به سطح زمین می‌رسد و عنصری اساسی برای فرآیندهای زیستی زیربنای حیات است.

تولید نور مرئی منسجم مانند نور لیزر که برای مدت کوتاهی شدت می‌گیرد، کار دشواری است.

این گروه برای تولید نور مرئی در مقیاس زمانی فمتوثانیه از لیزر صنعتی که در اکثر آزمایشگاه‌ها وجود دارد، استفاده کردند. آن‌ها دریافتند که با عبور پالس‌های لیزر مادون قرمز از میان یک فیبر توخالی که با گاز آرگون پر شده است یک اثر غیرخطی باعث ایجاد انتشار پالس‌های کوتاه نور مرئی با شدت بالا می‌شود.

گروهی از محققان به رهبری پروفسور “لوکا رازاری”(Luca Razzari) از موسسه ملی تحقیقات علمی(INRS) بدون استفاده از سیستم‌های پیچیده موفق به انجام این کار شدند. نتایج تحقیقات آن‌ها به تازگی در مجله‌ی “Nature Photonics” منتشر شده است.

“پروفسور رازاری” توضیح می‌دهد: ما شاهد ترکیب حالت‌های مختلف نور بودیم. برای مثال پرتوهای نور با گذر از این فیبر اشکال فضایی به خود می‌گیرند که باعث ایجاد چنین اثری می‌شود. این اتفاق تنها با نور شدید رخ می‌دهد. او با پروفسور “روبرتو موراندوتی”(Roberto Morandotti) و “فرانسوا لگاره”(François Légaré) از موسسه ملی تحقیقات علمی برای بخش آزمایش این تحقیقات همکاری کرده است. همچنین گروهی از محققان مرکز ملی پژوهش‌های علمی فرانسه(CNRS)، دانشگاه ایالتی لوئیزیانا و دانشگاه هریوت-وات(Heriot-Watt University) در مدل‌سازی نظری این پدیده نقش داشتند.

در این رویکرد نوآورانه، برای اولین بار نیازی به سازه‌های نوری پیچیده و گران‌قیمت برای ساخت پالس‌های فوق کوتاه نوری نبود. در نتیجه می‌توان آن را به طور گسترده برای جستجوی پدیده‌های گسترده مختلفی در فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی مورد استفاده قرار داد؛ برای مثال در مطالعه فتوسنتز حتی بینایی انسان.

“ریکاردو پیکولی”(Riccardo Piccoli)، نویسنده اول این مقاله می‌گوید: با این پالس‌ها می‌توان دینامیک و نحوه تشکیل فرآیندهایی که در مقیاس‌ زمانی بسیار کوتاه رخ می‌دهند را مورد مطالعه قرار داد.

محققان از تولید یک دوربین جدید مجهز به هوش مصنوعی خبر داده‌اند که قادر به شناسایی و ثبت لحظات خاطره‌انگیز به طور خودکار و ثبت آنهاست.

این دوربین که پاورشات پی ایکس نام دارد، با بررسی حالات چهره افراد و کنترل مداوم آن در نهایت به صورت خودکار لحظه مناسب برای عکاسی یا فیلم برداری را انتخاب می‌کند.

دوربین مذکور توسط شرکت کنون تولید شده و هوش مصنوعی آن قادر به تهیه عکس و ویدئو به صورت خودکار از لحظات و موقعیت‌های ارزشمند است.

لنزهای ۱۹ و ۵۷ میلیمتری این دوربین قادر به تهیه تصاویر و ویدئوهای ۳۴۰ درجه است. قدرت زوم اپتیکال این دوربین ۳X قدرت زوم دیجیتال آن ۴X است. دوربین یادشده قادر به دریافت فرامین صوتی نیز هست تا بتواند لحظه‌ای را که کاربر مدنظر دارد ثبت کند و به طور خودکار عمل نکند.

حسگر ۱/۲.۳ CMOS، موتور پردازشگر Digic ۷، امکان ثبت ۶۰ فریم ویدئویی در ثانیه، شارژ باتری به مدت ۵ ساعت، کارت حافظه میکرو اس دی و امکان اتصال بی سیم به گوشی‌های اندرویدی و آی او اس برای به اشتراک گذاری تصاویر در شبکه‌های اجتماعی از جمله امکانات گوشی مذکور است. دوربین یادشده را می‌توان به عنوان وب کم برای ویندوز ۱۰ به کار گرفت. قیمت این دوربین ۵۵۰ دلار است.

 

منبع: ایسنا