کاشت ایمپلنت پزشکی با باتری زیستی توسط پژوهشگران تسهیل شد

کاشت ایمپلنت پزشکی با باتری زیستی توسط پژوهشگران تسهیل شد

کاشت ایمپلنت پزشکی با باتری زیستی توسط پژوهشگران تسهیل شد 733 403 نوفن حامی البرز

کاشت ایمپلنت پزشکی با باتری زیستی تسهیل شد

 

کاشت ایمپلنت در بدن انسان‌ها با چالش‌های مهمی مواجه است که یکی از آنها تأمین انرژی است. تولید باتری‌های زیستی این مشکل را تا حد زیادی برطرف می‌کنند.

ایمپلنت های مختلفی برای کمک به شنوایی و تداوم جریان خون در قلب طراحی و تولید شده اند. اما تغییر باتری این ایمپلنت ها یک چالش جدی است.

محققان برای غلبه بر این چالش باتری زیستی ویژه ای را تولید کرده اند که شارژ مجدد آن از طریق ارسال امواج مافوق صوت به زیر پوست صورت می‌گیرد.

از جمله ترکیبات این هیدروژل می‌توان به پلی وینیل الکل، یک صفحه دوبعدی متشکل از کاربیدهای فلزی و نیز برخی انواع نیتریدها یا کربنیتیدها اشاره کرد.

پژوهشگران دانشگاه KAUST عربستان می‌گویند این باتری زیستی در واقع یک هیدروژل سازگار با بدن انسان است که انتقال ایمن امواج مافوق صوت برای تأمین برق را ممکن می‌کند (کاشت ایمپلنت).

باتری زیستی مذکور در استفاده‌های آزمایشی موفق بوده و با استفاده از امواج مافوق صوت قادر به تولید برق کافی برای تضمین کاشت ایمپلنت و فعالیت ایمپلنت های مختلف بوده است. مهم‌ترین مزیت این محصول هزینه پایین تولید و سازگاری با طیف گسترده‌ای از ایمپلنت ها توصیف شده است.

محققان آزمایشگاه نظامی دارپای ارتش آمریکا با همکاری شرکت نورتروپ از ابداع یک سرویس رباتیک برای تسهیل خدمات رسانی به ماهواره‌های در حال گردش در فضا خبر داده اند.

فناوری رباتیک یادشده که ام ای وی – ۱ نام گرفته به خصوص برای تضمین حفظ کیفیت فعالیت ماهواره‌های ارتباطی مؤثر است و با استقبال دهها شرکت خصوصی ارائه دهنده خدمات نگهداری و هدایت ماهواره‌ها مواجه شده است.

این خدمات رباتیک در مراحل مختلفی اجرا می‌شود که از جمله آن می‌توان به تسهیل انجام آزمایش‌های نهایی بر روی ماهواره‌های در حال ساخت و بررسی آنی و لحظه به لحظه دوربین‌ها، حسگرها، نرم افزارها و سیستم‌های ناوبری ماهواره‌ها اشاره کرد. از خدمات یادشده می‌توان در زمان آسیب دیدن ربات‌ها برای تعمیر آنها نیز استفاده کرد تا عمر مفید آنها افزایش یابد.

راه اندازی این خدمات رباتیک بخشی از طرحی موسوم به آر اس جی اس است که اجرای آن در آمریکا از سال ۲۰۱۶ آغاز شده و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۳ به طور گسترده برای پشتیبانی از ماهواره‌های مخابراتی اجرا شود.

در حال حاضر بررسی‌های تکمیلی بر روی این سیستم برای کسب اطمینان از امکان استفاده مؤثر از آن در فضا در حال انجام است.

 

منبع: خبرگزاری مهر