اعلام اضافه وزن کاربر با مچ بند سلامت

اعلام اضافه وزن کاربر با مچ بند سلامت

اعلام اضافه وزن کاربر با مچ بند سلامت 733 403 نوفن حامی البرز

اعلام اضافه وزن کاربر با مچ بند سلامت

 

“هالو”(Halo) نام دستبند/ مچ بند ردیاب سلامت جدید شرکت “آمازون” است که با نظارت بر صدا و اندازه ترکیب بدن، به کاربران می‌گوید که آیا چربی بدن آنها بیش از حد زیاد است یا خیر و آیا صدای کاربر نشان دهنده از خودراضی بودن او است یا خیر.

آمازون در تابستان از مچ بند ردیاب سلامت و تناسب اندام خود به نام” هالو” رونمایی کرد و گفت که این ردیاب با یک برنامه مجهز به هوش مصنوعی جفت می‌شود تا به کاربران بینشی از سلامت کلی بدن آنها بدهد، اما به نظر می‌رسد که استفاده از این فناوری باعث شرمساری کاربران می‌شود.

“واشنگتن پست” گزارشی منتشر کرده که نشان می‌دهد این فناوری به نقایصی مانند صدای بیش از حد مغرور یا چربی بیش از حد بدن کاربر اشاره می‌کند. این فناوری پوشیدنی به یک میکروفن کوچک مجهز است که به صدای کاربران گوش می‌دهد و و با بررسی صدا توصیفاتی مانند “خودرای” یا “از خودراضی” را به کاربران می‌گوید.

کاربران همچنین می‌توانند تصویری از وضعیت بدنی خود را در برنامه همراه بارگذاری کنند که آن تصویر ابتدا توسط هوش مصنوعی تجزیه و تحلیل می‌شود و سپس ترکیب بدنی آنها تعیین می‌شود. این برنامه نه تنها درصد چربی بدن را نشان می‌دهد، بلکه همچنین به کاربران نشان می‌دهد که بعد از اینکه چند کیلو/پوند وزنشان را کاهش دهند چگونه به نظر می‌رسند.

“جفری فاولر”(Geoffrey Fowler) و “هیثر کلی”(Heather Kelly) از روزنامه واشنگتن پست تجربه خود از استفاده از فناوری “هالو” را منتشر کردند. به گفته آنها فناوری مذکور بیشتر از آنکه به سلامت افراد کمک کند، اطلاعات زیادی از آنها را در اختیار آمازون قرار می‌دهد.

آمازون در ماه اوت از فناوری “هالو” رونمایی کرد و گفت که فناوری مذکور با تجزیه و تحلیل گفتار، احساسات کاربران را تشخیص می‌دهد و با بررسی ضربان قلب نیز خواب کاربران را کنترل می‌کند و فعالیت کاربران را نیز بر اساس مدت زمان حرکت آنها ردیابی می‌کند.

هزینه این دستگاه در حال حاضر ۶۴.۹۹ دلار آمریکا در صورت داشتن شش ماه عضویت است و بدون آن ۹۹ دلار تعیین شده و برای ارزیابی ماهانه و در دسترس بودن گزارش پیشرفته، کاربران باید ماهانه ۳.۹۹ دلار بپردازند.

مچ بند “هالو” طراحی ساده و زیبایی دارد در رنگ‌های سیاه، رزگلد و نقره‌ای موجود است و بیشتر از آنکه به “اپل واچ” شبیه باشد همانند “فیت بیت” است و دارای یک بند است که درون آن یک حسگر درونی محفظه‌ای کپسول مانند تعبیه شده است.

این کپسول همان چیزی است که دستگاه را تشکیل داده، زیرا در آن طیف وسیعی از حسگرها وجود دارد که اطلاعات دقیق مربوط به کاربر را جمع آوری می‌کند تا بر سلامتی انها نظارت کند.

یک شتاب سنج، یک حسگر دما، مانیتور ضربان قلب، دو میکروفن، یک چراغ نشانگر LED و دکمه‌ای برای روشن یا خاموش کردن میکروفن‌ها در این مچ‌بند قرار دارند.

برخلاف فیت بیت و اپل، هالو معیارهای دقیق را به اشتراک می‌گذارد حتی اگر کاربر مایل به شنیدن آنها نباشد.

فاولر و کلی هر کدام یک مچ‌بند را بررسی کردند و هدف آنها این بود که ببینند آیا فناوری مذکور قادر به تعیین جنسیت است یا خیر چرا که این بررسی نشان دهنده مهارت آن در تجزیه و تحلیل تن صدا و ترکیب چربی است.

در حین آزمایش صدا، مچ بند هالو صدای فاولر را “خودرای”(opinionated) توصیف کرد و صدای کلی را “از خود راضی”(condescending) و “بی اعتنا”(dismissive) توصیف کرد. البته قابل ذکر است تمامی این داده‌ها در برنامه همراه نشان داده می‌شوند.

این ویژگی با گوش دادن مداوم به صدای کاربر عمل می‌کند و به آن امکان می‌دهد صداهای آنها را تشخیص دهد.پهمانطور که هالو یاد می‌گیرد، شروع به سازماندهی مکالمات به صورت مثبت یا منفی، همراه با انرژی کم یا زیاد نیز می‌کند.

واشنگتن پست گفت که آمازون با استفاده از صداهای ضبط شده واقعی هوش مصنوعی خود را طی سال‌ها آموزش داده است و همچنین به منظور از بین بردن تعصب که ممکن است بسته به قومیت، جنسیت و سن کاربر رخ دهد این شرکت آزمایش‌های گسترده‌ای را انجام داده است.

با این حال فاولر و کلی دریافتند که هوش مصنوعی تمایل به تکرار توصیفاتی مانند “متمرکز” ، “علاقه مند” و “باهوش” دارد.

فناوری مذکور علاوه بر آنکه به کاربران می‌گوید صدای آنها ناخوشایند به نظر می‌رسد یا خیر درباره چربی بدن آنها نیز اطلاعاتی را در اختیار آنها قرار می‌دهد.

اصطلاحات منفی که فاولر دریافت کرد، شامل “خودرای” ، “سختگیر” و “مردد” بود و کلی بیشتر صفاتی مانند “بی اعتنا” ، “سرسخت” ، “سختگیر” و “از خود راضی” را دریافت کرد.

این برنامه به کاربران اجازه می‌دهد تا تصویری از خود را بارگذاری کنند و پس از بارگذاری، سپس آن تصویر را به یک ساختار سه بعدی که دارای چربی کم و زیاد است تبدیل می‌کند و به آنها نشان می‌دهد.

این سیستم برای ارائه برنامه‌ یا پیشنهادهای شخصی برای کمک به کاربران در بهبود تناسب اندام آنها طراحی نشده است و تنها درصد چربی و وزن فعلی بدن آنها در برنامه نشان داده می‌شود.

سیاست حفظ حریم خصوصی مچ بند هالو می‌گوید آمازون بدون اجازه کاربر داده‌های ثبت شده و آپلود شده توسط کاربران را در دسترس دیگر افرا قرار نخواهد داد اما طبق گفته روزنامه واشنگتن پست، در این سیاست گفته نشده که این غول فناوری نمی‌تواند از آن اطلاعات سود ببرد. به عنوان مثال این شرکت فناوری ممکن است از ضربان قلب ، خواب و لحن صدای کاربران برای بهبود الگوریتم‌های سلامتی خود استفاده کند.

محققان دانشگاه لیدز(University of Leeds) انگلیس در مطلعه اخیرشان یک رویکرد جدید که شامل استفاده از حباب‌های کوچک/ میکروحباب‌ها برای ارسال دقیق دارو به تومورهای سرطانی است را ارائه کرده‌اند.

هنگام مبارزه با تومورهای سرطانی، اغلب داروهایی که می‌توانند یک ضایعه را از بین ببرند تأثیرات منفی قابل توجهی روی بقیه اعضای بدن می‌گذارند. به همین منظور می‌بایست داروهایی با دوز متوسط تجویز شود تا از رخ دادن عوارض جانبی که ممکن است حتی از بیماری نیز بدتر باشند، جلوگیری شود. با در نظر گرفتن این موضوع ، محققان در تلاش‌اند تا روش‌هایی دقیق برای ارسال داروهای سرطان به نقاط مورد نظرشان، ایجاد کنند.

اندازه میکروحباب‌های مورد استفاده در این روش تقریباً نصف گلبول‌های قرمز خون است. هنگامی که این میکروحباب‌ها به هدف رسیدند، امواج فراصوت برای تجزیه میکروحباب‌ها و آزادسازی داروهای درمانی درون آن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

محققان انگلیسی در مطالعه خود نشان داده‌اند که آنها می‌توانند درون میکروحباب‌ها (Microbubbles) را با یک داروی سرطان پر کنند و سپس آنتی بادی‌هایی که هورمون رشد مرتبط با عروق خون تومور را دنبال کرده و همراه با آن حرکت می‌کند را به میکروحباب متصل کنند تا دارو با کمک آنها به مکان‌های خاص منتقل شوند.

این آزمایش در حیوانات آزمایشگاهی انجام شده است، اما محققان بر این باورند که آزمایشات بالینی انسان به آنها کمک خواهد کرد تا بتوانند در آینده از این فناوری در انسان‌ها نیز استفاده کنند.

دکتر “نیکولا اینگرام”(Nicola Ingram) از دانشکده پزشکی دانشگاه لیدز و یکی از محققان این تحقیق گفت: یکی از مشکلات بزرگ داروهای سرطانی این است که برای بقیه اعضای بدن نیز بسیار سمی هستند. فناوری میکروحباب‌ها می‌تواند به ما امکان استفاده دقیق از این داروهای بسیار قدرتمند را بدهد و این باعث می‌شود که این دارو به سلول‌های سالمی که در نزدیکی تومور قرار دارند نیز آسیب نرساند.

محققان خاطرنشان کردند میکروحباب‌هایی که دارو را حمل میکنند نسبت به یک دارویی که به تنهایی مصرف میشد مدت زمان بیشتری را در سیستم گردش خون باقی می‌ماند که این امر باعث می‌شود غلظت‌های بیشتری از دارو در محل تومورها جمع شوند و باعث بهبود اثربخشی درمان شود و حتی در مراحل بعد می‌توان دوزهای کمتری به بدن ارسال کرد.

پروفسور “استفان ایوانز”(Stephen Evans) رئیس دانشکده فیزیک مولکولی و مقیاس نانو دانشگاه لیدز و یکی از نویسندگان مقاله گفت: نتایج این مطالعه هیجان انگیز است زیرا ما نه تنها روشی دقیق و هدفمند برای ارسال دارو توسط میکروحباب‌ها به تومورهای سرطانی را ایجاد کردیم بلکه راه نوینی برای استفاده از داروهای بسیار قوی برای مبارزه با سرطان بدون ایجاد عوارض جانبی مضر ایجاد شده است.

 

منبع: ایسنا