فناوری خانگی برای تشخیص کووید-19 ابداع شد

فناوری خانگی برای تشخیص کووید-19 ابداع شد

فناوری خانگی برای تشخیص کووید-19 ابداع شد 733 403 نوفن حامی البرز

فناوری خانگی

 

یک استارتاپ برزیلی، نوعی فناوری خانگی جدید ابداع کرده که می‌تواند نشانه‌های کووید-19 را در افراد بررسی کرده و امکان سرایت بیماری را کاهش دهد.

معمولا به بیماران توصیه می‌شود که در صورت دیدن مشکل در نشانه‌های بالینی، به بیمارستان مراجعه کنند.

استارتاپ برزیلی “بیولوژیکس” (Biologix)، یک فناوری خانگی برای بررسی آپنه خواب ابداع کرده‌اند که مبتنی بر اینترنت اشیا است و می‌توان از آن برای بررسی از راه دور افرادی استفاده کرد که مشکوک به داشتن نشانه‌های کووید- 19 هستند. این سیستم موسوم به FAPESP”” می‌تواند بدتر شدن نشانه‌ها را اطلاع دهد تا بیمار در صورت نیاز در بیمارستان بستری شود.

“تاسیتو میستروریگو دی آلمیدا” (Tácito Mistrorigo de Almeida)، مدیرعامل بیولوژیکس گفت: در حال حاضر، چندین ابزار فناوری خانگی برای بررسی بیماران مشکوک به داشتن نشانه‌های کووید- 19 در دسترس هستند اما کار خود را براساس واکنش‌های بیمار انجام می‌دهند؛ این ابزارها نمی‌توانند نشانه‌های بالینی را مانند سیستم ما مورد بررسی قرار دهند.

بخش فیزیکی این سیستم، یک حسگر قابل حمل را شامل می‌شود که روی انگشت اشاره بیمار قرار می‌گیرد و داده‌های مربوط به تراکم اکسیژن یا ضربان قلب را مورد بررسی قرار می‌دهد. این داده‌ها با کمک یک اپلیکیشن تلفن همراه جمع‌آوری می‌شوند که می‌توان آن‌ اپلیکیشن را به صورت رایگان روی پلتفرم‌های اندروید و iOS نصب کرد. این برنامه، داده‌هایی را به صورت خودکار به فضای ابری می‌فرستد تا گروه پزشکی بتوانند از آنها برای بررسی وضعیت هر بیمار استفاده کنند.

اگر داده‌های این سیستم، افت سطح اکسیژن و یا ضربان قلب را نشان دهند و یا اگر پرستاران، تب، سرفه، خستگی و دشواری در تنفس را گزارش دهند، بستری شدن بیمار توصیه می‌شود.

اگر این سیستم، افت اکسیژن را نشان دهد، گروه پزشکی با بیمار تماس برقرار می‌کند زیرا افت اکسیژن، یکی از نشانه‌های هشداردهنده در مورد ابتلا به کووید- 19 است. همچنین افت اکسیژن می‌تواند یکی از نشانه‌های بروز آپنه خواب باشد که در آن، تنفس به صورت مکرر متوقف و آغاز می‌شود.

آلمیدا ادامه داد: این سیستم می‌تواند با بررسی نشانه‌های بیماری، نیاز به بستری شدن بیمار را نشان دهد و بدین ترتیب، خطر سرایت بیماری را برطرف کند.

قرار است این فناوری جدید، در دو بیمارستان واقع در شهر سائوپائولو آزمایش شود.

محققان مشغول ساخت ماسک هایی هستند که در صورت ابتلای فرد به کووید۱۹ به رنگ فلورسنت می درخشند.

محققان دانشگاه هاروارد مشغول ساخت ماسک هایی هستند که با ردیابی ویروس کرونا می درخشند. برای این منظور حسگرهایی در تاروپود پارچه بافته می شوند و زمانیکه فرد در آن نفس می کشد، ویروس کرونا را ردیابی می شود.

در مرحله بعد اگر فرد مبتلا به ویروس باشد، ماسک نوری فلورسنت منتشر می کند. این طرح اولیه نیازمند آن است که ماسک به وسیله یک دستگاه قابل حمل بررسی شود تا ابتلای فرد به کووید۱۹ را کنترل کند. هنگامیکه قرنطینه شیوع ویروس کرونا لغو شود، می توان به جای اندازه گیری دمای بدن افراد برای ردیابی کووید۱۹، از این روش برای شناسایی سریع بیماران استفاده کرد.

جیم کولینز یکی از محققان می گوید: همزمان با بازگشایی سیستم حمل ونقل می توان از این فناوری در بخش امنیتی فرودگاه ها و هنگام انتظار مسافران برای هواپیما استفاده کرد.

محققان دانشگاه های هاروارد وMIT ادعا می کنند می توان این روش را در حوزه حمل و نقل به کار برد. این در حالی است که انگلیس سعی دارد با شیوه ای ایمن کارمندان را به محل کار خود بازگرداند.

مورد استفاده دیگر به کارگیری در حمل ونقل عمومی است. بیمارستان ها نیز می توانند از این روش استفاده کنند. این فناوری نخست در سال ۲۰۱۶ میلادی برای مقابله با شیوع ویروس های زیکا و ابولا توسعه یافت.

به گفته کالینز ساخت این دستگاهها حدود یک دلار هزینه دارد و مقامات می توانند با اسکن کردن ماسک های عابران ابتلای ویروس به آنها را بررسی کنند.

 

منبع: ایسنا