ابداع چسب زخمی که میزان جذب اکسیژن در بافت پیوندی را کنترل می‌کند

ابداع چسب زخمی که میزان جذب اکسیژن در بافت پیوندی را کنترل می‌کند

ابداع چسب زخمی که میزان جذب اکسیژن در بافت پیوندی را کنترل می‌کند 733 403 نوفن حامی البرز

ابداع چسب زخمی که میزان جذب اکسیژن در بافت پیوندی را کنترل می‌کند

 

محققان موفق به تولید چسب زخم جدیدی شده اند که با کنترل میزان جذب اکسیژن در بافت پیوندی زده شده از شکست عمل‌های جراحی پیوند اعضا جلوگیری می‌کند.

موفقیت عمل‌های جراحی پیوند اعضا و وادار کردن بافت‌های پیوند زده شده به فعالیت مانند بافت‌های عادی و اصلی همیشه فرایندی پرچالش بوده است و برای موفقیت در این زمینه تضمین اکسیژن رسانی به بافت پیوندی اهمیت زیادی دارد و حالا یک چسب زخم بزرگ بانداژ به کمک پزشکان آمده است.

پژوهشگران بیمارستان ماساچوست می‌گویند رنگ این چسب زخم در واکنش به سطح اکسیژن بافت پیوندی تغییر می‌کند و برای ایجاد این کارکرد از یک حسگر استفاده شده است.

همچنین در این چسب زخم از مواد فسفری استفاده شده که در پاسخ به محرک‌های مختلف به رنگ‌های گوناگون از سبز گرفته تا قرمز در می آید که نمونه اولیه این محصول بر روی ۵ زن آزمایش شده که همگی عمل پیوند اعضا انجام داده بودند. ابعاد این چسب زخم یک سانتیمتر در یک سانتیمتر است و در صورت نیاز قابل تغییر است. امکان افزودن باتری بسیار کوچک به این چسب زخم برای تأمین انرژی آن وجود دارد.

“مائورا ویلمس” دانشجوی رشته فیزیک دانشگاه “دلفت” موفق به ساخت کوچکترین درخت جشن سال نو میلادی شده که تقریباً به اندازه یک رشته دی ان ای است و تنها از ۵۱ اتم تشکیل شده است.

یک دانشجوی فیزیک کاربردی از دانشگاه صنعتی دلفت(TU Delft) در هلند با ساخت یک درخت کریسمس خاص، امسال به شکل متفاوتی سال نو میلادی را جشن می‌گیرد.

در واقع، “مائورا ویلمس” تصمیم گرفت چیزی را ایجاد کند که می‌تواند کوچکترین درخت کریسمس جهان باشد.

این میکروسکوپ این کار را به معنای واقعی کلمه به صورت یک اتم در لحظه انجام می‌دهد تا خواص مکانیکی کوانتومی مستقل هر اتم را مطالعه کند.

وسایل و تجهیزاتی که وی برای ایجاد این درخت استفاده کرد، بسیار بزرگتر از درختی بود که سرانجام ایجاد کرد. این دستگاه پیچیده، یک میکروسکوپ تونل زنی اسکن کننده بود که می‌تواند اتم‌های منفرد را برای ساختن ساختارهای کوچک اسکن کند.

در پایان، “ویلمس” از یک شبکه بلوری کامل، یک درخت کریسمس ۵۱ اتمی ایجاد کرد که تقریباً به اندازه یک رشته دی ان ای است. برای مقایسه باید گفت که یک تار موی انسان حدود ۴۰ هزار برابر پهن تر از این درخت است و این یعنی این که ما در حال صحبت از یک درخت کریسمس واقعا کوچک هستیم.

این درخت بدون در نظر گرفتن تاج آن، دقیقاً چهار نانومتر یا به عبارت دیگر، چهار میلیونیم میلی متر ارتفاع دارد.

مشاهده اینکه با استفاده از چنین وسایل پیچیده ای می‌توان چیزهایی مانند این درخت کریسمس ساخت، سرگرم کننده است. شاید این کار چندان مفید نباشد، اما فیزیک را جذاب می‌کند.

 

منبع: خبرگزاری مهر