ابداع پهپادی که با آنتن پروانه‌ای بو می‌کشد

ابداع پهپادی که با آنتن پروانه‌ای بو می‌کشد

ابداع پهپادی که با آنتن پروانه‌ای بو می‌کشد 733 403 نوفن حامی البرز

ابداع پهپادی که با آنتن پروانه‌ای بو می‌کشد

 

محققان به نام اسملیکوپتر ساخته اند که دارای آنتنی ساخته شده با شاخک پروانه با قابلیت بو کشیدن و شناسایی منابع انتشار بوهای مختلف در طبیعت است.

این آنتن می‌تواند پهپاد را به سمت بوی مورد نظر هدایت کند. برای تولید این آنتن شاخک های پروانه ابتدا بی حس و سپس جدا می‌شود. سپس سیم‌های کوچکی به هر یک از این شاخک ها وصل می‌شوند که قادر به دریافت سیگنال‌های آن هستند. البته شاخک های یادشده بعد از جدا شدن از بدن پروانه تنها تا ۴ روز زنده و فعال باقی می‌مانند، ولی پژوهشگران می‌گویند با نگهداری این شاخک ها در یخچال می‌توان آنها را چند روز بیشتر زنده نگهداشت.

تولید این پهپاد با الهام از توانایی بویایی پروانه‌ها صورت گرفته است. پروانه‌ها دارای شاخک هایی هستند که می‌توانند بوی انواع گل‌ها، حشرات و غیره را بررسی کرده و از یکدیگر متمایز کنند. محققان دانشگاه واشنگتن نیز در پهپاد اسملیکوپتر از آنتن طراحی شده بر مبنای شاخک های پروانه زنده استفاده کرده‌اند که دارای ابزار و آرایه های الکترونیکی مختلف برای تشخیص بوهای مختلف است.

گفتنی است که این پهپاد در مقایسه با حسگرهای مبتنی بر هوش مصنوعی از توان و قابلیت بیشتری برای شناسایی انواع بو برخوردار بوده و سرعت آن نیز در این زمینه بالاتر بوده است. پهپاد مذکور قادر به شناسایی منابع بویایی در فاصله حداکثر ۲۰ سانتیمتری است.

پژوهشگران لهستانی سعی دارند مجموعه‌ای از علائم راهنمایی و رانندگی هوشمند برای جاده‌ها و بزرگراه‌های این کشور ابداع کنند که می‌توانند حجم ترافیک و سرعت مناسب را به رانندگان اطلاع دهند.

لهستان، پیشرو استفاده از علائم راهنمایی و رانندگی است که حسگرهایی را برای بررسی ترافیک و شرایط جاده‌ در بر دارند تا به رانندگان در مورد خطرات موجود در جاده‌های پیش رو هشدار دهند.

پژوهشگران این کشور در حال ساخت علائم هوشمندی هستند که حجم ترافیک را ردیابی می‌کنند و خطرات رانندگی را در لحظه به رانندگان هشدار می‌دهند. این کار، بخشی از یک پروژه ملی موسوم به “INZNAK” به شمار می‌رود.

این علائم می‌توانند شرایط آب و هوا را نیز بررسی کنند و چندین شکل از رادار از جمله حسگرهای “AVS” را که قبلا در زیر آب کاربرد داشت، به کار ببرند. این حسگرها، امواج منعکس شده صدا را می‌خوانند و میزان ترافیک را در یک مسیر خاص از بزرگراه محاسبه می‌کنند و سپس می‌توانند ازدحام را به رانندگان اطلاع دهند.

رادار داپلر در جاده‌های هوشمند، سرعت برداری اشیایی مانند خودرو و یا قطرات باران که با جاده برخورد دارند را اندازه‌گیری می‌کند.

این علائم هوشمند، به “رادار داپلر” (Doppler radar) داخلی نیز مجهز هستند. این رادار در حال حاضر در جاده‌ها به کار می‌رود تا سرعت حرکت خودروها را بخواند و در صورت بالا رفتن سرعت رانندگان از حد مجاز و یا نزدیک شدن به پلیس، به آنها هشدار دهد.

هنگامی که این برنامه راه‌اندازی شود، شبکه کاملی از علائم به واسطه وسیله نقلیه، با همه چیز ارتباط برقرار می‌کنند. این طرح، نوعی wi-fi است که برای اشیایی که با سرعت حرکت می‌کنند، طراحی شده است و به تلفن‌های هوشمند دارای بلوتوث و خودروها امکان می‌دهد تا با یکدیگر در ارتباط باشند.

“آندری چزوفسکی” (Andrzej Czyzewski)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: ما می‌توانیم از حسگر AVS برای اندازه‌گیری حجم ترافیک بزرگراه، شمارش وسایل نقلیه و تجزیه و تحلیل سر و صدایی که از آنها ساطع می‌شود، استفاده کنیم.

وی افزود: پس از ساخت موفقیت‌آمیز این حسگر، ابزاری که ابداع کرده‌ایم، می‌توانند به واسطه فناوری “ارتباط خودرو با همه چیز”(Vehicle-to-everything) با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، واکنش فعالی نسبت به ترافیک نشان دهند و رانندگان را آگاه کنند تا سرعت مناسبی در این موقعیت‌ها داشته باشند.

 

منبع: خبرگزاری مهر