وصله هوشمندی برای رصد بیماران کرونایی

وصله هوشمندی برای رصد بیماران کرونایی

وصله هوشمندی برای رصد بیماران کرونایی 733 403 نوفن حامی البرز

وصله هوشمندی برای رصد بیماران کرونایی

 

یک استاد ایرانی دانشگاه نورث وسترن وصله هوشمندی برای رصد بیماران کرونایی ابداع کرده که با تحلیل عرق انسان می تواند نشانگرهای بدن را رصد کند. از این فناوری برای رصد نشانگرهای حیاتی مبتلایان به کرونا استفاده می شود.

شرکت «اپیکور بیوسیستمز» وصله هوشمندی برای رصد بیماران کرونایی ساخته که قابلیت های مختلفی دارند. روزبه غفاری مهندس پزشکی زیستی، کارآفرین و استاد دانشگاه نورث وسترن موسس و مدیرارشد اجرایی این شرکت است.

وصله هوشمندی برای رصد بیماران کرونایی این شرکت می توانند عرق افراد را تحلیل کنند. به طور دقیق می توان از این وسیله برای اندازه عناصر موجود در عرق ورزشکاران و افراد مختلف استفاده کرد، حتی می توان از آن برای مقاصد پزشکی و کمک به رصد نشانگرهای حیاتی بیماران مبتلا به کووید ۱۹ نیز بهره گرفت.

غفاری در این باره می گوید: ما مشغول توسعه دو نوع وصله هوشمندی برای رصد بیماران کرونایی هستیم که کاربردهای مختلفی دارند. یکی از آنها وصله ای با قابلیت تغییر رنگ است که ورزشکاران می توانند از آن استفاده کنند. وصله دیگر مجهز به بلوتوث است و می تواند نشانگرهای موجود در عرق کارگران دکل های نفتی و کارخانه ها را رصد کند.

البته نسخه های دیگر فناوری این وصله نیز در حال توسعه هستند که باتری هایی در آن تعبیه شده و اجزای مختلفی دارند تا به کمک آن نشانگرهای رصد شده را تحلیل کنند. به وسیله این فناوری ها می توان سطح نشانگرهای مختلف مانند لاکتات(نمک اسید لاکتیک)، گلوکز، کورتیزول را رصد کرد. این نشانگرها اطلاعات ارزشمندی درباره فیزیولوژی کاربر، میزان آب و سطح استرس او فراهم می کنند. می توان با کمک یک اپلیکشن موبایل این اطلاعات را تحلیل کرد.

یک نمونه این گجت پوشیدنی «وصله عرقGx» نام دارد که با همکاری شرکت «گاتورید» ساخته شده است. وصله مذکور از آغاز ۲۰۲۰ میلادی تحت آزمایش است و محققان امیدوارند در نیمه دوم سال آن را برای مشتریان عرضه کنند. این وصله می تواند میزان عرق کردن و غلظت کلرید سدیم عرق را اندازه گیری کند.

این فناوری در حوزه پزشکی کاربرد دارد. غفاری در ادامه می گوید: ما اکنون در مراحل اولیه استفاده از این فناوری برای مقابله با شیوع ویروس کرونا هستیم. همکاری با شرکت هایی مانند لئو فارما و گاتورید به ما کمک کرد تا وصله های ردیابی عرق بدن را برای بررسی نشانگرهایی مانند کورتیزول و سیتوکین ها به کار گیریم که به میزان استرس و واکنش ایمنی بدن انسان مرتبط است.

محققان معتقدند با استفاده از این وصله ها می توان نشانگرهای مرتبط با ابتلا به کووید۱۹ را رصد کرد.

دانشمندان “دانشگاه صنعتی نانیانگ”(NTU) سنگاپور برای کاهش خطر پرسنل بخش خدمات بیمارستان‌ها که برای تمیزکردن سطوح آلوده بسیار در معرض ابتلا به بیماری کویید-۱۹ قرار دارند، یک ربات نیمه خودکار بنام “ایکس دی بات”(XDBOT) که مخفف جمله ربات با قابلیت ضدعفونی کننده حداکثری(eXtreme Disinfection roBOT) است توسعه داده‌اند که می‌تواند سطوح وسیع و بزرگی را به سرعت ضدعفونی کند.

از زمان شیوع بیماری کووید-۱۹ تاکنون ربات‌های زیادی برای ضدعفونی بیمارستانها توسعه داده شده‌اند. رباتها کارهای بسیاری برای افراد انجام می‌دهند و حتی قادر به انجام کارهایی مانند پارکور و کمک به سالمندان نیز هستند، اکنون نیز دانشمندان موفق به توسعه رباتی شده‌اند که می‌تواند سطوح بزرگ را به طور کامل ضدعفونی کنند.

این ربات را می‌توان با استفاده از لپ‌تاپ یا تبلت به صورت بی‌سیم کنترل کرد که ربات مذکور دارای یک واحد کنترل نیمه خودکار با چرخ‌های متحرک است. این ربات با استفاده از فناوری لیدار(تشخیص نور و مسافت) و یک دوربین با کیفیت بالا می‌تواند به صورت نیمه خودکار در هر محیطی حرکت کند.

لیدار(Lidar)، یکی از فناوری‌های سنجش از راه دور است که با تاباندن لیزر به هدف و تجزیه و تحلیل نور بازتاب‌شده، فاصله را اندازه می‌گیرد. لایدار مشابه رادار است که بعضی اوقات نیز رادار لیزری نامیده می‌شود. اختلاف اصلی لایدار و رادار، طول موج‌های تابشی مورد استفاده است. رادار از طول موج‌هایی در ناحیه رادیویی استفاده می‌کند در حالی که لیدار طول موج‌های لیزری بکار می‌برد.

از آنجا که ربات ایکس دی ربات مجهز به بازوی رباتیک شش محوره است می‌تواند حرکات انسان را تقلید کند و به مکان‌هایی همانند زیر میز و تختخواب رفته و آنجا را ضدعفونی کند علاوه بر این ربات مذکور قادر به ضدعفونی دستگیره درب‌ها، روی میزها و پریزهای برق نیز است.

ربات یاد شده برای اسپری مواد ضدعفونی کننده، از نازل شارژ الکترواستاتیکی(electrostatic) استفاده می‌کند تا بتواند سطوح بسیار گسترده‌تری را از تمام زوایا به طور کامل ضدعفونی کند.

علاوه بر نکات مذکور این ربات همچنین مجهز به یک باتری قابل شارژ است که می‌تواند با یک بار شارژ چهار ساعت به طور مداوم کار کند.

این ربات دارای یک مخزن بزرگ ۸.۵ لیتری است که می‌تواند انواع ضدعفونی کننده متناسب با محیط‌های مختلف را درون آن ریخت.

پروفسور “چن آی-مینگ”(Chen I-Ming) رهبر این پروژه گفت: از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون نیاز به ضدعفونی مراکزی مانند بیمارستان‌ها، هتل‌ها و فرودگاه‌ها چند برابر شده است. ما برای کاهش تماس پرسنل بخش خدمات و جلوگیری از ابتلای آنها به این بیماری این ربات را توسعه دادیم. با استفاده از ربات جدید یک فرد می‌تواند از راه دور این ربات را کنترل کند تا آن فرآیند ضد عفونی را به طور دقیق انجام دهد.

 

منبع: خبرگزاری مهر