ابداع عینک واقعیت مجازی برای رفع تنبلی چشم کودکان

ابداع عینک واقعیت مجازی برای رفع تنبلی چشم کودکان

ابداع عینک واقعیت مجازی برای رفع تنبلی چشم کودکان 733 403 نوفن حامی البرز

تنبلی چشم کودکان

 

محققان در یک تیم استارت آپی موفق به طراحی یک عینک واقعیت مجازی شدند که به جای روش های سنتی درمان تنبلی چشم با بازی و انیمیشن، این بیماری را در کودکان ۴-۱۲سال رفع می کند.

آریانا سلطانی، مدیر کسب و کار تیم استارت آپی تولید کننده «عینک های مجازی برای درمان تنبلی چشم» و تیم برگزیده در نهمین نمایشگاه فناوری و نوآوری اینوتکس ۲۰۲۰ در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در حال حاضر از روش های سنتی برای رفع تنبلی چشم کودکان از یک تا ۳ سال استفاده می شود از این رو در صدد بر آمدیم تا با طراحی عینک های واقعیت مجازی، بازی و اپلیکیشن های این عینک گامی به سوی تغییر روش سنتی برداریم.

وی با بیان اینکه در روش سنتی از پدهایی بنا به تشخیص پزشک برای رفع تنبلی چشم استفاده می شود، بیان کرد: در استفاده از این عینک ها، نیازی به پد نیست و کودک با عینک مجازی در خانه بنا به تشخیص پزشک می تواند در راستای رفع بیماری اقدام کنند.

سلطانی عنوان کرد: در واقع این عینک مجازی یک کلینیک واقعیت مجازی است که بیماری تنبلی چشم کودک را با بازی و انیمیشن درمان می کند.

وی با تاکید بر اینکه در کنار طراحی بازی ها و انیمیشن های این عینک مجازی، از هوش مصنوعی برای تحلیل داده های روند درمانی کودک استفاده کردیم، افزود: این داده ها روند بهبودی کودک را برای پزشک مشخص می کند.

مدیر کسب و کار این تیم استارت آپی خاطر نشان کرد: بر اساس برآوردهایی که داشتیم، میانگین هزینه استفاده از روش سنتی برای یک بیمار بیشتر از هزینه استفاده از عینک های مجازی است؛ از این رو استفاده از این عینک ها به صرفه تر خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه این عینک ها نحوه کاربری راحتی در خانه دارند، گفت: در حال حاضر بازی درمانی در واقعیت مجازی در کشور برای رفع تنبلی چشم وجود ندارد از این رو در کشور رقیبی نداریم؛ اما در کشورهای خارجی همچون اروپا و امریکا ۳ شرکت رقیب ما هستند ولی این عینک واقعیت مجازی مزیت هایی نسبت به این محصولات خارجی دارد.

سلطانی با بیان اینکه کودکان ۴تا۱۲ سال می توانند از این محصول استفاده کنند، بیان کرد: اکنون این محصول به فروش رسیده و در صدد هستیم که آن را صادر کنیم.

وی با اشاره به مزیتهای عینک واقعیت مجازی برای درمان تنبلی چشم کودکان گفت: نمونه های خارجی علاوه بر قیمت بالای عینک های خارجی، وزن سنگینی دارند که برای کودک غیر قابل تحمل است.

به گفته این محقق، این عینک مجازی تست های خود را در یکی از بیمارستانهای تهران پس داده است و از اواخر سال گذشته تا کنون ۳۰۰ کودک از این عینک ها استفاده کرده اند.

وی با اشاره به کارکرد این عینک گفت: این عینک واقعیت مجازی با محرک هایی که دارد باعث می شود سلول های خفته مغز را فعال کند تا چشم بهبود بیابد.

سلطانی افزود: تمام بازی، اپلیکیشن و ساختار عینک واقعیت مجازی به غیر از لنزها، ایرانی هستند از این رو قیمت پایینی دارد.

با ترکیب نانولوله‌ها و نخ، می‌توان منسوجاتی تولید کرد که قابلیت خنک‌کردن دارند و برای فصل گرما مناسب هستند.
گروهی از محققان دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی، موفق به ارائه منسوجات هوشمند شده ‌اند. آن‌ها ماده انعطاف‌پذیر جدیدی ساختند که دارای خواص ترموالکتریک است و می‌تواند اختلاف دما را به برق و بالعکس تبدیل کند.

کونیا چاترجی، از محققان علوم الیاف و پلیمر، در پروژه دکتری خود این سوال را مطرح کرد که آیا می‌توان الیاف را با مواد ترموالکتریک ترکیب کرد؟ چگونه چنین کاری امکان‌پذیر است؟

مواد ترموالکتریک فعلی بسیار سنگین و شکننده هستند به طوری که از آن‌ها می‌توان برای تولید اجسام بزرگ استفاده کرد، اما برای تولید لباس مناسب نیستند.

این گروه تحقیقاتی از نانولوله‌های کربنی برای این کار استفاده کردند چرا که نانولوله‌های کربنی دارای پتانسیل بالایی برای تولید پارچه‌های هوشمند هستند. این نانولوله‌ها نیاز به پردازش قابل توجهی ندارند و تنها یک غوطه‌وری یک ساعته در حمام الکل کافی است.

در آزمایش انجام شده، این ماده توانست تنها با یک باتری ۵ ولتی، ۱٫۸ درجه فارنهایت فضای اطراف را خنک کند. شاید این مقدار چندان زیاد به نظر نرسد، اما وقتی روی پوست قرار می‌گیرد، فرد را ترغیب می‌کند تا ترموستات را تغییر دهد.

هدف این است که این فیلم نازک از جنس نانولوله‌ها را در فرآیند تولید منسوجات به‌کار برد که برای این‌کار لازم است آن را به نخ چسباند. این نخ‌ها را می‌توان برای تولید پارچه با خاصیت تنظیم دما به‌کار برد.

استفاده از منسوجاتی که قابلیت خنک‌کردن دارند به کارگرانی که تجهیزات محافظت شخصی استفاده می‌کنند، کمک کرده تا مدت زمان بیشتری بتوانند در این تجهیزات راحت بمانند. برای مثال، آتش‌نشان‌ها با اطمینان از خنک شدن توسط این لباس‌ها با اطمینان بالاتری می‌توانند در محیط‌هایی با دمای بالا بمانند.

گام بعدی محققان تلاش برای مقیاس‌پذیر کردن این فناوری است.

 

منبع: خبرگزاری مهر