
یک تیم موسوم به “جتمن” از توانایی جدید پرواز جت بالدار خود رونمایی کردند و نشان دادند که وسیله نقلیه پروازی آنها چگونه میتواند با سرعت بسیار بالا در ارتفاعی بینظیر قرار بگیرد.
نمایش جدید تیم “جتمن”(Jetman) و “وینس رفت”(Vince Reffet) به عنوان خلبان نقطه عطف دیگری در برخاستن از زمین سپس کمک گرفتن از چهار موتور توربینی تعبیه شده روی بالهای کربنی و پرواز در آسمان را نشان میدهد.
تیم “جتمن” پس از نشان دادن قابلیتهای وسیله نقلیه پرنده خود در دسامبر گذشته اکنون نشان میدهد که این وسیله چگونه میتواند از یک شناور الکترونیکی معلق در هوا به یک پرواز کننده فوق سریع تبدیل شود ( پرواز جت بالدار ).
قابلیت پرواز جت بالدار ، تیم جتمن را از سایر دستگاههای پرواز شخصی مانند تختههای جت(jet boards)، جت پکها(jetpacks) و لباسهای جت(jet suits) جدا میکند زیرا امکان پروازی کارآمدتر را با سرعت بسیار بالا تا سرعت ۴۰۰ کیلومتر در ساعت به همراه امکان انجام حرکات آکروباتیک بسیار جذاب حین پرواز فراهم میکند(پرواز جت بالدار در کنار هواپیما).
تیم جتمن تنها گروهی است که تاکنون توانسته دستگاه خود را به ارتفاعات بالا ببرد و در پروازهای خود در کنار هواپیماها پرواز کند.
پرواز جت بالدار در کنار هواپیما
در این ویدیوی جدید، “رفت” قبل از برخاستن، دریچه گاز و چهار توربین جت خود را امتحان میکند و سپس برمیخیزد و به ارتفاع ۱۸۰۰ متری بر فراز شهر دبی میرود که وی در نهایت با اتمام پرواز و حرکات نمایشی خود، چتر نجات خود را باز میکند تا فرودی آرام را تجربه کند.
کل این پرواز سه دقیقه به طول انجامید و نشان داد که این جت چقدر سریع میتواند خود را به آسمان برساند.
البته استفاده از چتر برای صرفهجویی در مصرف سوخت صورت میگیرد، نه اینکه این جت توانایی فرود آوردن خلبان را نداشته باشد.
انتقال از زمین به ارتفاع در این پرواز بسیار بی دردسر به نظر میرسد و وسیله با سرعت حیرت انگیزی شتاب میگیرد تا به سمت بالا حرکت کند.
محققان دستگاهی ابداع کرده اند که از رطوبت هوا برق تولید می کند و این دستگاه می تواند در ۲۴ ساعت روز و ۷ روز هفته کار کند.
محققان دانشگاه ماساچوست آمهرست دستگاهی ساخته اند که با استفاده از بخار آب از هوا برق تولید می کند و این دستگاه که «ایر ژن» نام گرفته حاوی سیم های پروتئینی بسیار ریزی است که با دریافت بخار آب از اتمسفر برق تولید می کنند.
این دستگاه ۲ الکترود را به نانوسیم های پروتئینی متصل می کند. این نانوسیم های پروتئینی توسط نوعی باکتری به نام ژئو باکتر(geobacter )تولید می شوند. باکتری های مذکور غیر آلاینده، تجدید پذیر و کم هزینه هستند.
«ژان یائو» یکی از محققان دانشگاه ماساچوست آمهرست در این باره می گوید: ما در واقع از هوا برق تولید می کنیم که ایرژن می تواند در ۲۴ روز و ۷ روز هفته انرژی پاک تولید کند.
این دستگاه قابلیت تولید برق در مناطقی با رطوبت کم ( مانند صحرای آفریقا) را نیز دارد و می تواند انرژی دستگاه های کوچک الکترونیکی را تامین کند.
ایرژن نیازمند نور خورشید یا باد نیست. این دستگاه برای تولید برق نیازمند یک فیلم نازک با ضخامت کمتر از ۱۰ میکرون از نانوسیم های پروتئینی است تا باکتری مورد نیاز را تولید کند.
محققان در مرحله بعد تصمیم دارند وصله های کوچکی تولید کنند که از فناوری ایرژن استفاده می کند و در دستگاه های دیگر نصب می شود. به این ترتیب می توان برق مورد نیاز گجت های پوشیدنی مانند مانیتورهای سلامتی و ساعت های هوشمند را تامین کرد و در نتیجه نیاز به باتری از بین می رود.
در انتهای این فیلم یک الکترود قرار دارد. همچنین الکترودی کوچکتر که فقط بخشی از فیلم را می پوشاند، روی آن قرار می گیرد. سوراخ های بسیار ریز بین نانوسیم ها شرایطی به وجود می آورد که جریان الکتریسیته بین دو الکترود تولید می شود.
فناوری جدید را نه تنها در موبایل، ساعت های هوشمند و گجت های پوشیدنی دیگر می توان استفاده کرد، بلکه در حوزه های پزشکی و انرژی های تجدید پذیر نیز کاربرد دارد.
منبع: ایسنا
دیگر اخبار مرتبط با نوآوری:
![]()
استفاده از گوشی و ساعت هوشمند اپل برای کنترل خودرو استفاده از گوشی و ساعت هوشمند اپل برای کنترل خودرو: متناسب با پیشرفت فناوریهای خودروهای خودران سطح انتظارات کاربران نیز دستخوش تغییرات عمدهای شده است که یکی از مباحثی که اخیراً توسط شرکتهای بزرگ فناوریهای هوشمند مورد توجه قرار گرفته است، هوشمندسازی سیستمهای امنیتی خودرو میباشد. اپل به منظور کنترل بهتر خودروی خودران خود که طراحی و ساخت آن تحت عنوان پروژه تیتان «Titan» در جریان است، موفق به اخذ
محققان دانشگاه توکیو نمونه اولیه یک دوچرخه برقی بادی را تولید کرده اند که با استفاده از تلمبههای برقی باد میشود و میتوان از آن برای جابجایی استفاده کرد. این دوچرخه برقی بادی مجهز به سیستم کنترل از راه دور نیز است و وزن آن در مجموع از ۵.۵ کیلوگرم فراتر نمیرود. باتری آن نیز بسیار کوچک بوده و ابعادی به اندازه یک کتاب دارد. چهار چرخ کوچک آن نیز به راحتی در کوله پشتی جا میشوند. این دوچرخه
زخمهای مزمن به طور عمده در افراد مسن رخ میدهد. درمان اینگونه زخمهای باز نیز به دلیل نیاز به مراجعه به چند متخصص زمان بر و پر هزینه است. در چنین مواردی با توجه به نوع زخمهای باز میبایست به پزشکی که در زمینه خاصی تخصص دارد، مراجعه نمود برای مثال زخمهای باز پای دیابتی توسط متخصص داخلی و زخم باز پا توسط متخصص پوست درمان میشود و اگر زخمهای باز بسته نشود، بیمار میبایست به جراح عروق یا
موتورسیکلت برقی دوستدار محیط زیست موتورسیکلت برقی دوستدار محیط زیست: یک شرکت خودروسازی، موتورسیکلت برقی ساخته که هیچ گونه آلودگیای تولید نمیکند. موتور سیکلت برقی ساخت این شرکت اسپانیایی که "سیت"( SEAT) نام دارد، میتواند در هفته ۱۰۰ مایل را با صرف هزینهی تقریبی یک پوندی سپری کند. این موتورسیکلت برقی در پاسخ به نیاز روزافزون مردم برای مسافرتهای شهری و بدون تولید آلودگی ساخته شده است و قدرت موتور این وسیله نقلیه ۱۱ کیلو وات بر ساعت است که
شارژ کردن همزمان ۴ دستگاه توسط یک پد شارژ بیسیم: شارژ کردن همزمان ۴ دستگاه توسط یک پد شارژ بیسیم فناوری شارژ سریع و بیسیم یکی از آن دسته تکنولوژیهایی است که این روزها از استقبال بینظیر و کم سابقهای از سوی شرکتهای فعال در حوزه فناوری و همچنین کاربران و علاقمندان به گجتهای تکنولوژیک برخوردار شده است که از شرکتهای بزرگی که در این راستا اقدامات متعددی را انجام دادهاند، میتوان به اپل و سامسونگ اشاره کرد که تاکنون
یک حسگر زیستی برای رصد قند خون ورزشکاران توسعه یافته که روی بازوی فرد می چسبد و اطلاعات مربوط به سطح قند خون وی را روی اپلیکیشن موبایل نمایش می دهد. یک شرکت خدمات درمانی در آمریکا از نخستین حسگر زیستی ورزشی قند خون رونمایی کرد. این حسگر قند خون را اندازه می گیرد و مقدار آن را روی تلفن هوشمند نمایش می دهد. شرکت «آبوت» این دستگاه را ساخته که «لیبر سنس» (Liber Sense) نام دارد و به
پژوهشگران آمریکایی، نوعی ابزار پوشیدنی برای کمک به آزمایش ام.آر.آی ابداع کردهاند که میتواند دشواریهای ناشی از روش تصویربرداری ام.آر.آی را برطرف کند. کسانی که آزمایشات ماموگرافی یا ام.آر.آی را پشت سر گذاشتهاند، از دشواری روند انجام شدن آنها آگاه هستند که پژوهشگران "دانشگاه پردو"(Purdue University) تلاش کردهاند تا نوعی فناوری را که در صنایع دفاعی و هوا-فضا مورد استفاده قرار میگیرد به کار ببرند و روش جدیدی را برای انجام دادن برخی از تصویربرداریهای پزشکی ابداع کنند. یکی
رنو از تولید نمونه مفهومی خودروی برقی شاسی بلند خود خبر داده که هم در نقاط شهری و هم در مسافرتها قابل استفاده است. خودروی برقی شاسی بلند جدید رنو مورفوز نام دارد و برای حالت شهری یک باتری ۴۰ کیلووات ساعتی در آن نصب میشود اما با تقویت این باتری و نصب یک بسته باتری اضافی ۵۰ کیلووات ساعتی برد خودروی یادشده به ۷۰۰ کیلومتر افزایش مییابد. نصب باتری اضافی بر روی این خودروی برقی شاسی بلند در
شرکت آئودی در یکی از تاسیسات خود دو اگزواسکلتون را روی ۶۰ کارگر آزمایش می کند. این اگزواسکلتون ها برای کاهش فشار بر ماهیچه ها به کار می روند. در خطوط تولید خودرو اگزواسکلتون ها می توانند در انجام فعالیت های سخت یا کارهای تکرار شونده کمک حال باشند که باعث کاهش فشار فیزیکی در کارگران می شود. درهمین راستا شرکت آئودی هم اکنون ابزارهای خاصی را برای پشتیبانی از برخی کارگران خود فراهم کرده است. حدود ۶۰ نفر
پژوهشگران "دانشگاه واترلو"، رباتی را طراحی و ابداع کردهاند که میتواند تزریق واکسن را به صورت خودکار و بدون نیاز به سوزن انجام دهد. بسیاری از مردم، این روزها واکسن کووید-۱۹ را دریافت میکنند و تا مدتی تزریق این واکسن را ادامه خواهند داد. پژوهشگران "دانشگاه واترلو" (UWaterloo)، یک ربات جدید را طراحی کردهاند که با واکسیناسیون انسانها به صورت خودکار و بدون سوزن میتواند این روند را سادهتر کند. ایده پژوهشگران این است که بیماران پس از پیش
گوگل مشغول یک پروژه جدید برای ساخت پنجره جادویی است که با کمک عکسبرداری ۳ بعدی به افراد اجازه می دهد از راه دور با یکدیگر ملاقات کنند. روز گذشته گوگل در کنفرانس توسعه دهندگان I/O اعلام کرد مشغول ساخت محصولی است که به افراد اجازه میدهد به طور مجازی و از طریق یک پنجره جادویی با یکدیگر دیدار کنند. این فناوری چت ویدئویی که به نام «پروژه استارلاین» مشهور است به کاربران اجازه میدهد فرد مقابل را در
یک مخترع به نام "الن پن" به امید اینکه مردم بیشتری را به زدن ماسک تشویق کند، یک تفنگ ساخته است که ماسک شلیک میکند. ماسکها یکی از راه های مؤثر در مبارزه با شیوع بیماری همه گیر کووید-۱۹ هستند، اما هنوز بسیاری از مردم در برابر پوشیدن آنها مقاومت می کنند. با وجود اینکه ماسک زدن در طولانی مدت ناراحت کننده و آزار دهنده است، اما عدم استفاده از ماسک در واقع یک خطر برای سایر جامعه است.