ساخت کوچک‌ترین ابررایانه دنیا

ساخت کوچک‌ترین ابررایانه دنیا

ساخت کوچک‌ترین ابررایانه دنیا 733 403 نوفن حامی البرز

ساخت کوچک‌ترین ابررایانه دنیا

 

شرکت ژاپنی ان ای سی از عرضه پلتفرم جدیدی به نام اس ایکس آئورورا خبر داده که کوچک‌ترین ابررایانه جهان محسوب می‌شود و در حوزه هوش مصنوعی کاربرد دارد.

این پلتفرم با نام کامل SX-Aurora TSUBASA AI ارائه خدمات هوش مصنوعی در عرصه بانکداری، بهداشت و درمان و برای استفاده مؤسسات مالی و اعتباری را تسهیل می‌کند.

این کوچک‌ترین ابررایانه با زبان‌های برنامه نویسی متنوعی مانند سی، سی پلاس پلاس و فرترن سازگاری دارد. با نصب ابررایانه مذکور بر روی سیستم‌های رایانه‌ای شرکت‌های مختلف می‌توان خدمات تجارت الکترونیک، بانکداری، اتوماسیون اداری، شناسایی تخلفات و کلاهبرداری‌ها، تشخیص هویت و غیره را با استفاده از فناوری هوش مصنوعی ارتقا بخشید.

کوچک بودن و هزینه اندک استفاده نصب این پلتفرم را بر روی رایانه‌های ورک استیشن متنوع تسهیل می‌کند. بخش اصلی این پلتفرم را پردازنده‌ای به نام وکتور انجین تشکل می‌دهد که دارای ۶ ماژول حافظه HBM۲ بوده و به همین علت پهنای باند حافظه آن به ۱.۲ ترابایت در ثانیه می‌رسد.

حداکثر ظرفیت حافظه پلتفرم مذکور به ۳۸۴ گیگابایت قابل ارتقا بوده و حداکثر ظرفیت پردازش آن نیز به ۱۵۷.۲۸ ترافلاپس می‌رسد. قیمت این پلتفرم و زمان عرضه آن هنوز اعلام نشده است.

پژوهشگران آمریکایی، نوعی ماسک چشمی ابداع کرده‌اند که می‌تواند واکنش کاربران را نسبت به اشیایی که می‌بینند، مورد بررسی قرار دهد.

شاید یک ماسک ردیاب چشم که ضربان قلب کاربر را نیز اندازه‌گیری می‌کند، به ابزاری برای بررسی واکنش افراد نسبت به اشیایی که می‌بینند، تبدیل شود.

“تریشا اندرو”(Trisha Andrew)، پژوهشگر “دانشگاه ماساچوست در امهرست”(UMass Amherst) و همکارانش، دو الکترود پارچه‌ای ابداع کرده‌اند که امکان بررسی پیوسته حرکات چشم کاربر و ضربان قلب او را تا هشت ساعت فراهم می‌کنند. از آنجا که الکترودها از پارچه ساخته شده‌اند، قابل شست و شو و استفاده دوباره هستند.

این ماسک می‌تواند ابزار خوبی برای بررسی سلامت به خصوص خواب باشد. اندرو ادامه داد: تغییرات حرکت چشم، شاخص مهمی در مرحله خواب است.

اندرو و همکارانش، این ماسک را در ابتدای پژوهش، روی سه داوطلب آزمایش کردند و اکنون از آن برای پژوهش در مورد خواب شبانه استفاده می‌کنند. آنها در این پژوهش جدید، ماسک خود را روی گروه بزرگتری از افراد آزمایش می‌کنند و در کنار آن، پوشاک ردیاب خواب از جمله لباس خواب هوشمند را نیز به کار می‌گیرند تا بتوانند وضعیت خواب و تنفس کاربر را نیز بررسی کنند (کوچک‌ترین ابررایانه).

این ماسک می‌تواند در تعامل میان انسان و رایانه، کارآمد باشد. اندرو گفت: اگر هنگامی که این ماسک را به چشم دارید، به نمایشگر رایانه خیره شوید، ماسک می‌تواند بگوید که چشمان شما به کدام قسمت از نمایشگر خیره شده‌اند. هنگامی که بررسی حرکات چشم با ضربان قلب همراه می‌شوند، بینش‌هایی را در مورد حالت هوشیاری و عاطفی ارائه می‌دهند. این ابزار می‌تواند در حوزه تبلیغات اینترنتی، کارآیی زیادی داشته باشد.

“کریستین هولز”(Christian Holz)، از پژوهشگران این پروژه گفت: ردیاب‌های تناسب اندام که روی مچ بسته می‌شوند، می‌توانند ضربان قلب را ثبت کنند اما این ماسک می‌تواند ضربان قلب و فعالیت چشم را در یک ابزار پوشیدنی ادغام کند تا بینش‌های جدیدی در مورد شرایط پزشکی که به طور متناوب در یک فرد پدید می‌آیند، ارائه دهد.

“جان پاولین هانسن”(John Paulin Hansen)، از پژوهشگران این پروژه گفت: این فناوری را می‌توان در آینده توسعه داد تا کاربران بتوانند تنها به کمک خیره شدن، با رایانه تعامل داشته باشند. بدین ترتیب کاربر می‌تواند بدون لمس کردن و تنها با نگاه خیره خود، دری را باز کند و یا موسیقی که به آن گوش می‌کند را تغییر دهد.

وی افزود: این ماسک می‌تواند کارآیی خاصی برای جراحانی داشته باشد که برای کنترل ابزار، به یک دست اضافه نیاز دارند. در هر حال، بسیار مهم است که این ماسک، روی گروه‌های بزرگتری از مردم آزمایش شود.

 

منبع: خبرگزاری مهر