ساخت غشای فوق جاذبی که ظهور فناوری‌های پوشیدنی مبتنی بر عرق بدن را ممکن می‌کند

ساخت غشای فوق جاذبی که ظهور فناوری‌های پوشیدنی مبتنی بر عرق بدن را ممکن می‌کند

ساخت غشای فوق جاذبی که ظهور فناوری‌های پوشیدنی مبتنی بر عرق بدن را ممکن می‌کند 733 403 نوفن حامی البرز

 

دانشمندان دانشگاه ملی سنگاپور موفق به ابداع یک غشای فوق جاذب به شکل کفی کفش شده‌اند که با جذب رطوبت و عرق پا از آبی به صورتی تغییر رنگ می‌دهد و می‌تواند منجر به ساخت فناوری‌های الکترونیکی پوشیدنی شود که از عرق بدن برای تامین نیرو استفاده کنند.

عرق کردن بدن برای خنک نگه داشتن بدن مهم است، اما عرق ریزی بیش از حد نیز خوشایند نیست. اکنون محققان دانشگاه ملی سنگاپور(NUS) غشای جدیدی تولید کرده‌اند که می‌تواند عرق بدن را به خوبی جذب کند و بهتر از آن، به طور بالقوه از رطوبت برای تأمین انرژی قطعات الکترونیکی پوشیدنی استفاده می‌کند.

برای اینکه عرق ریزی بدن به درستی ما را خنک کند، باید تبخیر شود و گرما را با خود دور کند. این غشای جدید برای سرعت بخشیدن به این روند طراحی شده است. تیم سازنده ادعا می‌کند که این غشاء شش برابر سریع‌تر کار می‌کند و همچنین ۱۵ برابر بیشتر از مواد موجود، رطوبت جذب می‌کند.

این غشاء از دو ماده شیمیایی کلیدی ” کبالت کلرید” و “اتانولامین” ساخته شده است که از جاذب‌های کارآمد آب هستند. سپس آنها با غشاهای PTFE(پلی تترا فلوئورواتیلن) جفت می‌شوند که ضدآب، با قابلیت تنفس و انعطاف‌پذیر هستند. ایده این است که اگر مواد به دست آمده در کفی‌های کفش یا بالشتک‌های زیر بغل گنجانده شوند، بتوانند عرق افراد را سریع‌تر خشک کنند و به ویژه در هوای گرم یا هنگام ورزش راحتی را به ارمغان بیاورند.

این ماده همچنین وقتی در معرض نور خورشید قرار بگیرد، آب جذب شده درون خود را آزاد می‌کند. محققان می‌گویند که این غشاء می‌تواند بیش از ۱۰۰ بار مورد استفاده مجدد قرار گیرد.

این غشاء چند ترفند کوچک و جالب دیگر نیز در آستین دارد. با جذب رطوبت، رنگ آن تغییر می‌کند، بدین ترتیب که از آبی شروع می‌شود، سپس به بنفش و در نهایت به رنگ صورتی درمی‌آید که می‌تواند راهی مفید برای تشخیص میزان جذب آن باشد.

حتی بهتر از این، می‌توان با آب جذب شده در این غشاء انرژی تولید کرد. این تیم تحقیقاتی با استفاده از یک غشای جدید به عنوان الکترولیت، ماده‌ای ایجاد کرد که با جذب رطوبت، انرژی تولید می‌کند. بدین ترتیب، این غشاء میان هشت سلول الکتروشیمیایی قرار می‌گیرد و هر کدام حدود نیم ولت انرژی تولید می‌کنند که با هم برای تامین انرژی یک ال‌ای‌دی کافی هستند.

بدیهی است که انرژی تولید شده چندان زیاد نیست، اما به عنوان اثبات مفهوم نشان می‌دهد که دستگاه‌های الکترونیکی پوشیدنی کم‌مصرف می‌توانند روزی از طریق عرق بدن تأمین نیرو شوند.

این تحقیق در مجله Nano Energy منتشر شده است.

اینتل از دوربین‌های تشخیص هویت جدیدی موسوم به ریل سنس آی دی رونمایی کرده که با دقت بالا کار می‌کنند و برای جلوگیری از سرقت از خودپردازها و غیره ساخته شده‌اند.

دوربین‌های یادشده از حسگرهای قدرتمند و شبکه عصبی جدید مبتنی بر هوش مصنوعی برخوردارند و گفته می‌شود در شناسایی هویت افراد کمتر دچار خطا می‌شوند.

دوربین‌های مذکور هویت دقیق افرادی که قصد استفاده از پایانه‌های خرید، خودپردازها، کیوسک‌های تبادل مالی و غیره را دارند مشخص و امنیت آنها را بیشتر می‌کنند.

اینتل اولین بار در سال ۲۰۱۴ از فناوری ریل سنس رونمایی کرد و با به روزکردن آن امیدوار است بتوان از این فناوری برای ایمن تر کردن خرده فروشی‌ها، بانک‌ها و فروشگاه‌های مختلف نیز استفاده کرد. بسیاری از سیستم‌های تشخیص چهره به علت ضعف در شناسایی دقیق افراد و اشتباه گرفتن آنها مورد انتقاد بوده و استفاده از آنها در آمریکا متوقف شده است. برخی از این سیستم‌ها ضعف‌های جدی برای شناسایی سیاهان و زنان داشته‌اند و به همین علت جنجال آفرین شده‌اند.

 

منبع: ایسنا