ساخت سیم نازکی که در رگ های مغزی حرکت می کند

ساخت سیم نازکی که در رگ های مغزی حرکت می کند

ساخت سیم نازکی که در رگ های مغزی حرکت می کند 733 403 نوفن حامی البرز

ساخت سیم نازکی که در رگ های مغزی حرکت می کند

 

محققان سیمی نازکتر از موی انسان ابداع کرده اند که قابلیت مسیریابی و حرکت در رگ های مغزی را دارد. این رگ با جریان خون حرکت می کند.

یک سیم نازک تر از موی انسان طراحی شده تا در رگ های مغزی مسیریابی کند.

این ابزار به پزشکان کمک می کند به بخش هایی از بدن دسترسی یابند که با استفاده از روش های فعلی ممکن نیست.

محققان سوئیسی این ابزار را ابداع کرده اند که با استفاده از جریان خون بیمار مسیر در رگ های مغزی حرکت می کند و فشار بر دیواره رگ ها و در نتیجه احتمال سوراخ شدن آنها را کاهش می دهد. آنها امیدوارند با استفاده از این روش بتوانند به پیشرفت های بیشتری در حوزه درمان های عصب شناختی دست یابند.

این امر سبب می شود سیم گاهی اوقات گیر کند و رگ سوراخ شود. در نتیجه خونریزی داخلی به وجود می آید و دسترسی به آن غیر ممکن است.

ابزارهای فعلی شامل یک کاتتر است که از طریق ریه یا ران پا وارد رگ شریان می شود. سپس سیم در بدن جابه جا می شود.

محققان معتقدند با استفاده از جریان خون در رگ ها می توان این فرایند را ساده تر کرد. درهمین راستا نمونه اولیه ای ساخته اند که به اندازه ای محکم است که شکل خود را حفظ می کند اما همزمان انعطاف پذیر است و می توان آن را خم کرد.

این روش کاملا به جریان خون وابسته است. هنگامیکه در آزمایشگاه پمپ خاموش شد، حرکت سیم نیز متوقف شد. همچنین می توان با استفاده از آهنربا این دستگاه را در تقاطع ها راهنمایی کرد.

در این روش به جای استفاده از یک سیم که به طور دستی وارد رگ می شود، می تواند یک میدان مغناطیسی کوچک خارج از بدن ایجاد کرد که سیمی را در مسیر درست هدایت می کند.

همچنین محققان مسیریابی این سیم در رگ های کوچک گوش یک خرگوش را بررسی کردند.

یک ربات جدید به لطف مغز مجهز به هوش مصنوعی خود که هرگز از یادگیری متوقف نمی‌شود، قادر است در صورت از دست دادن یک پای خود هم به حرکت ادامه دهد.

دنیای رباتیک به صورت جهشی در حال پیشرفت است و یک ربات جدید نیز از این قاعده مستثنی نیست.

در مطالعه‌ای که برای اولین بار در مجله “ساینس”(Science) به اشتراک گذاشته شده است، دو ربات شبیه‌سازی شده دیده می‌شوند که یک پای آنها ناقص است و یکی بدون مشکل به حرکت خود ادامه می‌دهد، اما دیگری با مشکل روبرو است.

محققان می‌گویند مغز هر دو ربات به روز شده و بیش از ۳۰۰ بار تکامل یافته است، اما تنها یکی از آنها قادر است با یک اندام کمتر بدون مشکل به کار خود ادامه دهد.

هوش مصنوعی بیشتر به شبکه‌های عصبی متکی است که الگوریتم های مبتنی بر مغز انسان هستند. با این حال، تفاوت اصلی آنها این است که مغز انسان به طور مداوم به یادگیری و سازگاری ادامه می‌دهد، در حالی که هوش مصنوعی این کار را نمی‌کند.

همانطور که در این مطالعه اشاره شده است، دلیل این اتفاق این است که فقط به رباتی که قادر است بدون یک پا هم حرکت کند، آموزش داده شده است تا خود را با شرایط جدید سازگار کند.

محققان در این مطالعه جدید برای آزمایش بیشتر این مورد، شبکه‌هایی با “قوانین هبین(Hebbian)” ایجاد کردند که مجموعه‌ای از فرمول‌های ریاضی هستند که مغز هوش مصنوعی را قادر می‌سازند دقیقاً مانند مغز انسان به طور مداوم به یادگیری بپردازد.

این تیم برای آزمایش نظریه خود، پای جلو و سمت چپ دو ربات را برداشت تا ببیند که آنها برای جبران فقدان پای از دست رفته خود چگونه واکنش نشان می‌دهند. هر دو ربات در ابتدا کمی متزلزل عمل کردند، اما اندکی بعد، رباتی که به “قوانین هبین” مجهز شده بود، توانست بدون مشکل به راه رفتن ادامه دهد، در حالی که ربات دیگر از حرکت باز ماند.

هدف از این مطالعه نشان دادن این است که چگونه “یادگیری هبین” می‌تواند روزی الگوریتم‌هایی را که معمولاً برای یادگیری زبان‌های جدید، رانندگی یا شناسایی تصاویر استفاده می‌شوند، بهبود بخشد.

این مطالعه مطمئناً اثبات می‌کند که “یادگیری هبین” می ‌تواند یک حرکت رو به جلوی فوق‌العاده مفید باشد.

این مطالعه در مجله NeurIPS Proceedings نیز منتشر شده است.

 

منبع: خبرگزاری مهر