ثبت اختراع اتحادیه اروپا EPO

ثبت اختراع اتحادیه اروپا EPOثبت اختراع اتحادیه اروپا EPO

اداره ثبت اختراع اتحادیه اروپا EPO یک روش درخواست یکنواخت برای مخترعان و شرکت های خصوصی را برای حفاظت از ثبت اختراع در 38 کشور اروپایی فراهم می کند. این مجتمع اجرایی سازمان ثبت اختراع اروپا است و تحت نظارت شورای اداری قرار دارد.

 

راه های محافظت از اختراع در اتحادیه اروپا

در حال حاضر، در اتحادیه اروپا برای محافظت از یک اختراع یا فناوری، دو راه پیش روی متقاضیان قرار دارد: «ثبت اختراع ملی در یک کشور خاص» و یا «ثبت اختراع اروپایی در دفتر ثبت اختراع اتحادیه اروپا EPO». بدیهی است هزینه‌های ثبت درخواست و پیگیری حقوقی در چند کشور، می‌تواند با ارسال تنها یک درخواست به دفتر ثبت پتنت اروپا که بیش از 43 عضو را تحت پوشش خود دارد، کاهش قابل توجهی یابد. البته متقاضیان می‌بایست هزینه‌های قابل توجهی برای تأیید اعتبار پتنت اروپایی خود در هر یک از کشورهای عضو بپردازند که در نهایت، اکثر پتنت‌ها نیز در بخش کوچکی از 28 کشور عضو اتحادیه اروپا (معمولاً چهار یا پنج کشور بزرگ آن) تأیید می‌شوند. نتیجه نهایی فرایند فعلی این است که اغلب پتنت‌ها صرفاً در تعداد محدودی از کشورهای اتحادیه اروپا تحت حفاظت قرار می‌گیرند.

 

چالش های ثبت اختراع اتحادیه اروپا EPO

علاوه بر محدودیت‌های مربوط به حفاظت از پتنت در بین کشورهای عضو، چگونگی فرآیند اجرایی رژیم حقوقی در هر یک از سیستم‌های پتنت ملی نیز می‌تواند اثرگذار باشد. به معنای دیگر، صاحب یک پتنت اروپایی از حفاظت یکنواخت در سرتاسر بازار واحد اروپا برخوردار نیست و جهت جلوگیری از نقض حقوق مرتبط با پتنت، می‌بایست در دادگاه‌های ملی مختلف اقامه دعوی نمود که خود موجب افزایش پیچیدگی و بالا رفتن هزینه‌ها می‌گردد. عدم اطمینان ناشی از تصمیمات گاه متناقض دادگاه‌های مختلف نیز، خود عامل دیگری برای چالش‌های ایجاد شده برای صاحبان امتیاز دارایی‌های فکری در اتحادیه اروپا است.

چالش‌های حفاظت از پتنت های ثبت شده در «EPO» و مشکلات اجرایی پیش روی آن، به این معنا است که محصولات و فناوری‌های حاصل از اختراعات ثبت شده در بازار واحد اروپا، از حفاظت کافی برخوردار نیستند. این محدودیت می‌تواند باعث کاهش سطح مبادلات تجاری درون اتحادیه اروپا، کاهش میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و در نهایت عدم توجه کافی به فعالیت‌های تحقیق و توسعه در صنایع تأثیرپذیر از سیستم پتنت شود که با توجه به اهمیت استراتژیک این صنایع برای اقتصاد اتحادیه اروپا، چالشی بزرگ محسوب می‌گردد.

 

تهیه پیش‌نویس پتنت و دادگاه واحد در ثبت اختراع اتحادیه اروپا EPO

تهیه پیش‌نویس پتنت و دادگاه واحد «Unitary Patent & Unified Patent Court»، گامی مهم در این راستا خواهد بود و می‌تواند حفاظت های یکسانی در تمامی قلمرو جغرافیایی 26 کشور عضو اتحادیه اروپا برای متقاضیان ثبت اختراع، تضمین نماید. با این راهکار، فرآیند پیچیده و پرهزینه تأیید اعتبار ملی که تا پیش از این از سوی دقاتر ثبت پتنت 26 کشور عضو انجام می‌گرفت، تسهیل شده و تصمیمات حقوقی پیرامون پتنت‌های واحد و پتنت‌های اروپایی و نیز لغو اعتبار هر یک از آن‌ها نیز توسط یک دادگاه یکپارچه و واحد انجام خواهد گرفت. رویکرد هماهنگ در تعیین شرایط پتنت شدن یک اختراع و اجرای حفاظت‌های حقوقی در موارد نقض که از طریق ارائه یک چارچوب ارتقاء یافته بررسی دعاوی حقوقی انجام می‌گیرد، از مهم‌ترین مزایای طرح مذکور است.

اداره ثبت اختراع اتحادیه اروپا EPO یک روش درخواست یکنواخت برای مخترعان و شرکت های خصوصی را برای حفاظت از ثبت اختراع در 38 کشور اروپایی فراهم می کند. این مجتمع اجرایی سازمان ثبت اختراع اروپا است و تحت نظارت شورای اداری قرار دارد.

 

مراحل ثبت اختراع اتحادیه اروپا EPO

اولین قدم جهت ثبت اختراع اتحادیه اروپا EPO ، تنظیم تقاضانامه ثبت پتنت و تشکیل پرونده در اداره ثبت اختراعات آن کشور است.مراحل ثبت اختراع در اروپا ، بسیار پیچیده و سخت است که در اینجا به بیانی ساده و روان توضیح خواهیم داد.

مراحل ثبت اختراع در اروپا :

  • نوشتن گزارش اختراع متقاضی به زبان اینگلیسی ، آلمانی یا فرانسه
  • نوشتن پیش نویس پتنت براساس گزارش اختراع به واسطه ی وکیل
  • پر کردن فرم های رسمی اداره ثبت اختراعات اروپا
  • تشکیل و پیگیری پرونده
  • بررسی شکلی پرونده در شعبه به لحاظ کامل بودن مدارک
  • بررسی اختراعات موجود و ثبت شده توسط اداره ثبت اختراع
  • انتشار پرونده که جزئیات فنی-قانونی پرونده در روزنامه رسمی به صورت چاپی و دیجیتال
  • بررسی ماهوی محتویات پرونده در صورت تسلیم درخواست و پرداخت هزینه های لازم
  • اعطای گواهی ثبت اختراع
  • تمدید سالیانه ؛ در صورت پرداخت هزینه های لازم ، پروانه ثبت اختراع در هر یک از کشورهای عضو اتحادیه که مورد درخواست قرار گرفته اند ، بطور سالیانه تمدید خواهند شد.
  • اعمال حق : درصورتی که دارنده امتیاز معتبر اختراع در هر یک از کشورهای مربوطه ، متوجه نقص حقوق پتنت توسط اشخاص ثالث شود می تواند برای احقاق حقوق خود از طریق مختلف اقدام نماید.

 

اختراعات و بازار واحد اروپایی

بر اساس اصل گردش آزاد کالا، مردم و سرمایه در اتحادیه اروپا، ایجاد یک بازار واحد و مشترک برای کل اروپا، از مهم‌ترین دستاوردهای این اتحادیه است. از زمان امضای پیمان رم در سال 1957 میلادی و حذف تدریجی موانع و محدودیت‌های فیزیکی، فنی و مالی تجارت بین کشورهای عضو و به موازات آن، گسترش اتحادیه اروپا با کشورهای جدید، حجم مبادلات تجاری در بین کشورهای عضو به نحو قابل توجهی افزایش یافته است که خود منجر به ارتقاء موقعیت رقابتی و اشتغال زایی بیشتر شده است. از سوی دیگر، تسهیل تجارت در اتحادیه اروپا و به هم پیوستگی بازار کشورهای عضو، این اتحادیه را به بازاری جذاب برای سایر کشورهای جهان بدل نموده است.

 

تاثیر سیستم پتنت بر فعالیت‌های اقتصادی

سیستم پتنت بر بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی و به طور کلی فرآیند رشد و توسعه اثرگذار است که از آن میان می‌توان به مواردی نظیر سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های تحقیق و توسعه و نیز انتقال فناوری اشاره نمود که در این مطالعه به صورت مستقیم مورد توجه قرار نگرفته است. بدیهی است، هماهنگی و یکپارچگی بیشتر سیستم پتنت بر این قبیل شاخص‌ها نیز اثرگذار بوده و موجب بهبود آن‌ها خواهد شد.

 

اعضای اصلی دفتر ثبت اختراعات اتحادیه ی اروپا

  1. آلبانی
  2. اتریش
  3. بلژیک
  4. بلغارستان
  5. سوئیس
  6. قبرس
  7. جمهوری چک
  8. آلمان
  9. دانمارک
  10. استونی
  11. اسپانیا
  12. فنلاند
  13. فرانسه
  14. انگلستان
  15. یونان
  16. کرواسی
  17. مجارستان
  18. ایرلند
  19. ایسلند
  20. ایتالیا
  21. لیختن اشتاین
  22. لیتوانی
  23. لوکزامبورگ
  24. لتونی
  25. موناکو
  26. مقدونیه
  27. مالت
  28. هلند
  29. نروژ
  30. لهستان
  31. پرتغال
  32. رومانی
  33. صربستان
  34. سوئد
  35. اسلوونی
  36. اسلواکی
  37. سان مارینو
  38. ترکیه

سایت رسمی ثبت اختراع اتحادیه اروپا EPO

www.epo.org
 

 

پرسش و پاسخ در تالار گفتگوی مالکیت فکری

در ادامه می توانید بحث های انجام شده در مورد این موضوع را در تالار گفتگوی مالکیت فکری بررسی نمایید:

نمایش موضوع 1 (از 24 کل)
نمایش موضوع 1 (از 24 کل)