افشاء اختراع
براساس بند هـ ماده 4 قانون ثبت اختراعات ایران چنانچه اختراعی در هر کجای دنیا از طریق کتبی یا شفاهی قبل از تاریخ اظهارنامه افشاء عمومی شده باشد شرط جدید بودن اختراع را از دست داده و قابل ثبت نخواهد بود. یکی از رایج ترین نحوه افشاء انتشار مقاله است که متاسفانه پژوشگران کشورمان عجله بسیار زیادی برای انتشار نتیجه تحقیقات شان توسط مقاله دارند درحالی که چنانچه تحقیق انجام شده قابلیت ثبت به عنوان اختراع را دارد، ابتدا باید اظهارنامه گردد.
البته پژوهشگر برای انتشار مقاله نیازی ندارد تا صدور گواهی ثبت اختراع صبر کند. پس از ثبت اظهارنامه اختراع در اداره ثبت اختراعات، می تواند نسبت به انتشار مقاله اقدام کند.
نگارش مدارک اختراع
موضوع مهم دیگری که در مورد افشاء اختراع مطرح است مربوط به نحوه نگارش مدارک اختراع، شرح و توصیف و ادعانامه می باشد. بر طبق بند 2 ماده 11 قانون ثبت اختراعات ایران ادعاهای مطرح شده در ادعانامه اختراع نباید فراتر از اطلاعات افشاء شده در شرح و توصیف اختراع باشد.
این به این معنا است که چنانچه مخترع در ادعانامه موضوعی را ادعا می کند باید قبلا در شرح اختراع بخوبی آن مورد را فاش کرد و در مورد آن توضیح داده باشد.
بر اساس بند ج ماده 6 قانون ثبت اختراعات ایران ادعاي اختراع باید بقدری گويا باشد که براي شخص داراي مهارت عادي در فن مربوط واضح باشد. حال با توجه به توضیح بند قبل به این نتیجه میرسیم که مخترع به منظور دریافت حمایت کامل در برابر اختراع خود باید اطلاعات اختراع را به طور کامل برای اداره ثبت اختراعات فاش کند.
عدم افشاء کامل اختراع
در بسیاری از موارد مشاهده می شود مخترع بخشی از نوآوری خود را افشاء نمی کند. لازم به ذکر است حمایت انجام شده توسط اداره ثبت اختراع محدود به اطلاعاتی است که به این اداره داده شده است. چنانچه بخشی از نوآوری که برای اداره ثبت اختراع فاش نشده توسط شخص دیگری ادعا گردد، مخترع اول هیچ گونه اعتراضی نسبت به این موضوع نمی تواند داشته باشد.
از سوی دیگر عدم افشاء کامل اختراع می تواند در هنگام فروش حق اختراع نیز مشکل آفرین باشد. خریدار اختراع، مالک آن چیزی که خواهد شد که در سند ثبت اختراع درج شده است. چنانچه اطلاعات درج شده در شرح و توصیف و ادعانامه کامل نباشد برای خریدار قابل استفاده نخواهد بود.
برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به بخش مشاوره تخصصی در سایت موسسه نوفن مراجعه نمایید.
دیگر مطالب مرتبط
![]()
دروس دانشگاهی کارآفرینی دروس دانشگاهی کارآفرینی در مقطع کارشناسی ارشد رشته کارآفرینی و گرایشهای آن این رشته دارای 18 واحد درس اصلی (9 درس 2 واحدی) به شرح زیر می باشد: تئوریهای مدیریت پیشرفته، مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته، تئوری های کارآفرینی، تشخیص فرصتهای کارآفرینی، طراحی و تدوین طرح کسب و کار، کارآفرینی در بستر فناوری اطلاعات، تحلیل محیط کسب و کار، مدیریت استراتژیک کارآفرینی. دروس تخصصی8 واحد: دروس تخصصی بر اساس گرایش موردنظر تعیین می شود. دروس تخصصی
برای این که بتوانید شخصا کسب کاری را راه اندازی و مدیریت کنید، لازم است شرایط شخصی کارآفرین را دارا باشید. وجود این شرایط در موفقیت یا عدم موفقیت شما تاثیر فراوانی دارد. درصورتی که برخی از این شرایط را ندارید، بهتر است برای کسب آنها تلاش کنید و یا در صورت عدم موفقیت، آن مسئولیت را به افراد معتمد دیگر واگذار کنید. - مرحله اول ارزیابی شخصیتی: • آیا کارآفرینی برای شما ساخته شده است ؟ طبیعی است
گزارش وایپو از ثبت اختراع بین المللی2019 سازمان جهانی مالکیت فکری WIPO گزارشی را از فعالیت کشور ها در حوزه مالکیت فکری در سال 2019 منتشر کرده است که فقط به اطلاعات اختراعات محدود نمی شود. این گزارش شامل موارد زیر می باشد: مجموع اظهارنامه های ثبت شده و رشد آن نسبت به سال 2018 سهم قاره ها از اظهارنامه های ثبت شده کل اظهارنامه های اختراع ثبت شده 10 دفتری که بیشترین اظهارنامه ثبت اختراع را دریافت کرده اند
مالکیت فکری حقوق مالکیت فکری مجموعه ای از قوانین ومقرراتی است که از فعالیت ها و محصولات ناشی از فکر، خلاقیت و ابتکار را حمایت کرده و در این راستا یک سری حقوق مادی محدود به زمان و حقوق معنوی دائمی به پدید آورنده ی آن اعطاء می نماید. از منظر مدیریت مالی، دارایی به دو بخش مشهود و نا مشهود تقسیم می شود. دارایی مشهود شامل ساختمانها و زمین، ماشینآلات، و دارایی های نامشهود یا غیر فیزیکی شامل حق
در ذیل آیین نامه اجرایی ثبت اختراعات درج شده است که دستورالعمل مراحل ثبت اختراع در ایران را مطرح میکند. آیین نامه اجرایی ثبت اختراعات دارای هشت فصل و 66 ماده است که اداره ثبت اختراعات موظف است بر طبق آن اظهارنامه های ثبت اختراع را پیگیری کند. آیین نامه اجرایی ثبت اختراعات فصل اول : تسليم اظهارنامه ماده 2 ثبت اختراع مستلزم تسليم اظهارنامه به مرجع ثبت است. ماده 3 اظهارنامه ثبت اختراع بايد در سه نسخه
اهمیت آموزش در کارآفرینی امروزه در دنیای بازار و هر کسب و کاری حرف از بدست آوردن رضایت مشتری و رقابت در بدست آوردن در آمد بالا است. طبیعی است که دنیای پیچیده بازار تولید و خدمات، همواره به دنبال تغییر و تحول و رسیدن به ایده های ناب است. اما چگونه افرادی ره صدساله را یک شبه طی می کنند، در مقابل افرادی دیگر نسل به نسل هنوز موفق نشدند به جایگاه مورد نظرشان برسند. و در این بخش
ثبت اختراع یا انتشار مقاله کدام اول باید انجام شود؟ پژوهشگران منابع مالی و غیر مالی بسیاری را صرف انجام تحقیقات و پژوهش ها میکنند و امکان دارد تعدادی از آنها تبدیل به دستاوردها و فناوری های نو گردد که پیش از این در دنیا سابقه نداشته است. محققان با هدف این که در دنیا اولین محققی باشند که آن دستاورد را معرفی میکند، این نتایج را به سرعت در مقالات علمی ملی و بین المللی منتشر و به آن
نشان جغرافيایی نشان جغرافیایی نشانهای است که بر روی کالاهایی که دارای یک منطقه ی جغرافیایی خاص بوده و کیفیت و شهرت آن به واسطه ی آن منطقه ی جغرافیایی میباشد، بکار می رود. بطور عام، یک نشان جغرافیایی شامل نام و محل منشاء کالاهاست. اینکه آیا یک نشانه به عنوان نشان جغرافیایی عمل میکند بستگی به قانون ملی و آگاهی مصرف کننده دارد. قانون حمايت از نشانههای جغرافيایی فصل اول - تعاريف ماده 1 اصطلاحات بهكاربرده شده در
شاخص جهانی نوآوری گزارشی است که سالانه توسط سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) منتشر میشود و در آن به رتبهبندی کشورها از منظر نوآوری میپردازد. در گزارش سال 2018 وایپو، عملکرد نوآوری 130 کشور بر اساس 80 شاخص مورد بررسی قرار گرفته است و موضوع این گزارش (GII 2018 theme: "Energizing the World with Innovation") تقویت انرژی جهان با نوآوری قرار داده شده است. بر اساس پیشبینی های ذکر شده در این گزارش، رشد مصرف انرژی جهان در سال 2040
مالک و مخترع در اظهارنامه اختراع تفاوت مخترع با مالک چیست؟ قبل از تکمیل کردن اظهارنامه اختراع، بهتر است بدانید که " تفاوت مخترع با مالک چیست؟". شخص یا اشخاصی که نوآوری را انجام داده اند، در سند ثبت اختراع، مخترع نامیده می شوند که الزاما باید شخص حقیقی باشد و امکان واگذاری آن وجود ندارد. اما شخصی که از انتفاع مالی اختراع بهره مند می شود مالک اختراع نامیده می شود که می تواند شخص حقیقی یا حقوقی بوده
ثبت بين المللی براساس موافقتنامه و پروتكل مادريد با نگرشی بر تاريخچه ی كنوانسيون پاریس درخصوص حمايت از مالكيت صنعتی در می يابيم كه به منظور حمايت از علائم تجارتی در سطح بين المللی به موجب كنوانسيون مزبور صاحب علامت (شخص حقيقی يا حقوقی) مي بايست به طور جداگانه تعدادی تقاضانامه را در ادارات كشورهای مختلف عضو به زبانهای گوناگون با پرداخت هزينه های متفاوت و صرف زمان طولانی، توديع نمايد. به همين منظور جهت تسهيل روند ثبت بين
پرسش و پاسخ در تالار گفتگوی مالکیت فکری
در ادامه می توانید بحث های انجام شده در مورد این موضوع را در تالار گفتگوی مالکیت فکری بررسی نمایید:
[bbp-single-tag id=246]