فعالیت مغزی الکترو انسفالوگرافی با ابداع الکترودهای خال‌کوبی موقت

فعالیت مغزی الکترو انسفالوگرافی با ابداع الکترودهای خال‌کوبی موقت

فعالیت مغزی الکترو انسفالوگرافی با ابداع الکترودهای خال‌کوبی موقت 733 403 نوفن حامی البرز

فعالیت مغزی الکترو انسفالوگرافی

 

محققان دانشگاه صنعتی گراتس (Graz University of Technology) اتریش با استفاده از الکترودهای خال‌کوبی موقت، فناوری جدیدی را برای ثبت فعالیت مغزی الکترو انسفالوگرافی (EEG) ایجاد کرده‌اند.

دو سال پیش این فناوری در ثبت فعالیت مغزی داده‌های الکتروکاردیوگرافی (ECG) و الکترومیوگرافی (EMG) مؤثر بود. اکنون با اعمال تغییرات بیشتر الکترودهای سبک خال‌کوبی (tattoo-styled electrodes) می‌توانند سیگنال‌های الکتروانسفالوگرافی را ثبت کنند.

این فناوری ارزان است و با استفاده از یک پرینتر جوهرافشان تولید می‌شود و اندازه گیری‌های الکترونسفالوگرافی را دقیقاً مانند الکترودهای سنتی ارائه می‌دهد (فعالیت مغزی).

“لورا فراری” ( Laura Ferrari)، یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: امواج مغزی در محدوده فرکانس پایین قرار دارند و سیگنال‌های الکتروانسفالوگرافی نیز دامنه بسیار پایینی دارند. الکترودهای خال‌کوبی با استفاده از پلیمرهای رسانا ایجاد می‌شوند که می‌توانند از طریق چاپگر جوهرافشان استاندارد چاپ شوند. آزمایشات بالینی نشان داد که این فناوری جدید در اندازه‌گیری سیگنال‌های الکتروانسفالوگرافی به اندازه الکترودهای معمولی مؤثر عمل می‌کند (فعالیت مغزی). الکترودهای معمولی زمان‌بر هستند، اما این الکترود این‌گونه نیست. الکترودهای جدید تماس پوستی دقیق و پایداری را ارائه می‌دهند که در صورت نیاز به اندازه‌گیری‌های مکرر الکتروانسفالوگرافی، ممکن است در مدت زمان طولانی حفظ شود. در ضمن این فناوری ارزان‌تر از الکترودهای سنتی است و استفاده از آن بسیار راحت‌تر است. محققان همچنین ادعا می‌کنند که الکترودهای جدید می‌توانند در روش اندازه‌گیری مگنتوانسفالوگرافی (MEG) نیز موثر باشند. داده‌های مگنتوانسفالوگرافی اغلب می‌توانند اندازه‌گیری الکتروانسفالوگرافی را تکمیل کنند.

مگنتوانسفالوگرافی (MEG) یک تکنیک تصویربرداری عصبی کارکردی برای نقشه‌برداری فعالیت‌های مغز با ثبت میدان‌های مغناطیسی تولید شده توسط جریان‌های الکتریکی که به‌طور طبیعی در مغز رخ می‌دهند، با استفاده از مغناطیس‌سنج‌های بسیار حساس است.

یک شرکت چینی تولید کننده گجت های پوشیدنی مشغول توسعه ماسک شفافی است که داخل آن با چراغ های مجهز به نور مافوق بنفش پاکسازی می شود و عمر آن طولانی تر است.

شرکت Huami در چین استارت آتی است که گجت های پوشیدنی شیائومی و همچنین دستبندهای سلامتی مخصوص خود را با برند Amazfit تولید می کند. باتوجه به شیوع ویروس کرونا، این شرکت مشغول توسعه یک ماسک پلاستیکی شفاف است که دارای چراغ های نور مافوق بنفش است و پس از اتصال به منبع برق می تواند فیلترها را در ۱۰ دقیقه پاکسازی کند.

این چراغ ها فقط داخل ماسک را پاکسازی می کنند و کاربران باید بخش بیرونی را خودشان تمیز کنند. ماسک مذکور Aeri نام دارد و دارای فیلترهای قابل تعویض است.

ماسک Aeri با این تصور که استفاده از ماسک های بهداشتی استفاده از فناوری های شناسایی صورت را مختل می کند، طراحی شده است.البته شرکت های مختلف مشغول ارتقای قابلیت های بیومتریک هستند تا به تحلیل ویژگی های دیگر صورت مانند قرنیه و نوک بینی منجر شوند.

اگر این طرح اولیه به طور واقعی تولید شود، هر فیلتر آن به مدت یک ماه قابل استفاده است که نسبت عمر متوسط ماسک های بهداشتی بسیار بالاتر است.همچنین طراحی ماژولی این ماسک سبب شده تا افزودنی های شخصی سازی شده مانند یک فن برای تنفس بهتر به آن افزوده شود.

با این وجود شرکت تولید کننده ادعا می کند، Aeri هنوز هم برای بازار جذاب خواهد بود.

 

منبع: ایسنا