پهپاد با الهام از سریع ترین پرنده جهان

پهپاد با الهام از سریع ترین پرنده جهان

پهپاد با الهام از سریع ترین پرنده جهان 733 403 نوفن حامی البرز

پهپاد با الهام از سریع ترین پرنده جهان

 

محققان با الهام از یکی از سریع ترین پرنده جهان ، رباتی ۲۶ گرمی توسعه داده اند که با سرعت ۸متر برثانیه پرواز می کند.

گروهی از محققان بین المللی یک پهپاد ۲۶ گرمی توسعه داده اند که می تواند بال بزند و مانند یک «بادخورک» پرواز کند و در آسمان شیرجه بزند. به همین دلیل چنین پهپادی از کوادکوپترهای فعلی کارآمدتر است (پهپاد با الهام از سریع ترین پرنده جهان).

محققان با الهام از یکی از سریع ترین پرنده های جهان ، پهپادی توسعه داده اند که بال های خود را تکان می دهد و می تواند در آینده برای فعالیت های مختلف از عملیات های نظارتی گرفته تا کمک به گرده افشانی گل ها کمک حال باشد.

یائو وی چین محقق ارشد این پژوهش در دانشگاه سنگاپور می گوید: این پهپاد سریع ترین پرنده جهان برخلاف کوادکوپترهای معمول بسیار سریع و چابک است و می تواند در محیط های مختلف فعالیت کند. وزن سبک و همچنین حرکات بال ربات در مقایسه با کوادکوپترها برای عموم مردم خطرات کمتری دارد و می توان آن را طوری تنظیم کرد تا محموله های مختلفی را جابه جا کند.

سرعت این پهپاد به ۸متر در ثانیه می رسد.

یکی از محققان این پروژه می گوید: در حال حاضر پهپادهایی وجود دارند که فقط می توانند رو به جلو یا عقب پرواز کنند، یا آنکه به طور دایره وار پرواز می کنند. اما تاکنون هیچ کدام از این پهپادها نتوانستند اند بال بزنند. در نمونه اولیه جدید این مشکل را برطرف کردیم.

یک دانشجو برای افرادی که دارای اختلال بینایی هستند، یک دستگاه دستی رباتیک طراحی کرده که می‌تواند آن‌ها را در یافتن مسیر راهنمایی کند.

یک دانشجو مهندسی دانشگاه “لافبورو “(Loughborough) انگلیس به نام “آنتونی کامو”(Anthony Camu) موفق به طراحی یک ربات دستی شده که برای افراد دارای اختلال بینایی، حکم “سگ راهنما” را دارد.

نام این ربات که “تئا”( Theia) نام دارد، با الهام از “تئا” الهه بینایی و نور درخشان آسمان آبی در اساطیر یونان است و در ساخت آن از دسته کنسول‌های بازی الهام گرفته شده است.

ربات تئا برای افرادی طراحی شده که امکان نگه‌داری حیوان خانگی را ندارند و به نوعی نقش “سگ راهنما” را برای آن‌ها ایفا می‌کند.

این دستگاه که با صدا فعال است، می‌تواند مسیرهای سریع و ایمن را با استفاده از داده‌های آنلاین و حسگرهای پردازنده در زمان واقعی، برنامه‌ نویسی کند.

سازندگان ربات گفته‌اند که این عملکرد به نحوی شبیه به زوزه سگ راهنما است.

بازخورد نیرویی که از طریق دسته این ربات تحویل داده می‌شود، به هدایت کاربر کمک می‌کند.

فعلا نمونه اولیه این دستگاه ساخته شده و اگر توسعه یابد، دستگاه تئا می‌تواند برای افرادی که دارای اختلال بینایی هستند، یک راه‌حل قابل حمل فراهم کند که ۱۰ برابر ارزان تر از نگهداری یک سگ راهنمای واقعی است.

تئا می‌تواند به آرامی دستان کاربر را حرکت دهد و به صورت فیزیکی، آن‌ها را به مقصد مورد نظرشان هدایت کند.

علاوه بر این، دستگاه مذکور می‌تواند کاربر را در گذر از موانعی مانند آسانسور، پله‌ها و مغازه‌ها راهنمایی کند.

اگرچه که توسعه تئا هنوز در مراحل اولیه خود است، ولی به گفته سازنده آن، امکان تجاری‌سازی این ربات وجود دارد.

 

منبع: خبرگزاری مهر