تنظیم ساعت بیولوژیک سربازان با یک ایمپلنت

تنظیم ساعت بیولوژیک سربازان با یک ایمپلنت

تنظیم ساعت بیولوژیک سربازان با یک ایمپلنت 733 403 نوفن حامی البرز

 

محققان مشعول توسعه ایمپلنتی حاوی سلول های مهندسی شده هستند که ساعت بیولوژیک بدن را تنظیم و به سربازان و نیروهای اورژانس کمک می کند پس از اختلال در خواب، سریع توازنشان را به دست بیاورند.

محققان دانشگاه نورث وسترن با بودجه دریافت شده از سازمان DARPA، مشغول توسعه دستگاهی هستند که ساعت بیولوژیک بدن انسان را کنترل می‌کند. این ایمپلنت شامل سلول‌های مهندسی شده‌ای است که به اندازه بدن انسان، پپتیدهای مورد نیاز برای تنظیم ساعت بیولوژیک تولید می‌کنند.

به طور دقیق‌تر هنگامیکه سلول‌های مهندسی شده در برابر نور قرار می‌گیرند، دوزهای خاصی از درمان‌های پپتیدی را تولید می‌کنند که به گفته کارشناسان مدت زمان تجدید توازن فرد پس از اختلال در چرخه خواب و بیداری اش را نصف می‌کند.

ساعت بیولوژیک یک فرایند طبیعی در بدن انسان است که چرخه‌های خواب و بیداری را تنظیم می‌کند. این چرخه‌ها هر ۲۴ ساعت یکبار تکرار می‌شوند. هنگامیکه اختلالی در این فرایند به وجود بیاید، ممکن است فرد برای خوابیدن دچار مشکل شود، طی بازه خواب مرتب بیدار شود تا نتواند به اندازه کافی استراحت کند.

اما با کمک طرحی که محققان ارائه کرده‌اند تنظیم چرخه خواب و بیداری به راحتی انجام می‌شود. این دستگاه که NTRIN نام دارد هنوز یک طرح اولیه است و قرار است در دو مرحله توسعه یابد.

کاربران می‌توانند این دستگاه را برای شیفت‌های خاصی تنظیم کنند. پس از تنظیم ایمپلنت با اشعه نور سلول‌های پپتید را فعال می‌کند تا کاربر بتواند بخوابد.

در مرحله نخست ایمپلنت توسعه می‌یابد و مرحله دوم دستگاه تأیید می‌شود. در صورت تکمیل مرحله دوم، محققان آزمایش بالینی دستگاه را آغاز می‌کنند.

چنین ایمپلنتی به سربازان و نیروهای اورژانس کمک می‌کند در صورت اختلال در خواب سریع‌تر توازن خود با به دست بیاورند.

“ترومبیا فری”(Trombia Free) نام ربات پاکبان بدون سرنشینی است که هدف از توسعه آن تمیز کردن خیابان‌ها به بهترین وجه ممکن است. این ربات کاملاً برقی و خودران برای اولین بار در هلسینکی فنلاند کار خود را آغاز کرد.

این ربات اولین سفر خود را در جاده‌های منطقه جاتکاساری، محله‌ای در هلسینکی انجام داده است.

“آنتی نیک کانن”(Antti Nikkanen) مدیر این شرکت گفت: پاکبان برقی ما آنقدر ساکت است که می‌تواند خیابان‌ها را شب‌ها تمیز کند که این موضوع از ترافیک در شهر نیز می‌کاهد.

طبق گفته شرکت “Trombia Technologies”، این ربات اولین پاکبان خیابانی کاملاً برقی در جهان است. این دستگاه فقط ۱۵ درصد انرژی مورد نیاز دستگاه‌های تمیز کننده و جاروبرقی‌ها را مصرف می‌کند. این ربات همچنین به لطف “سیستم درایو انتخابی” خود هیچ گونه آلودگی در هنگام تمیز کردن مکان ها ایجاد نمی‌کند. علاوه بر این، مقدار آب مورد مصرف ربات یاد شده بسیار کمتر از مقدار آبی است که در روش‌های تمیزکاری معمولی استفاده می‌شود.

آزمایش این ربات در خیابان با همکاری بخش ساخت و ساز شهرداری هلسینکی انجام شد. هلسینکی با توسعه ماشین‌های الکتریکی و خودکار، قصد دارد تا سال ۲۰۳۵ به هدف خود یعنی کربن خنثی برسد. کربن‌خنثی به دستیابی به انتشار صفر خالص (نت) دی‌اکسید کربن اشاره دارد.

 

منبع: خبرگزاری مهر