ارتباط لیزر در جو با قابلیت آزمایش نظریه نسبیت اینشتین

ارتباط لیزر در جو با قابلیت آزمایش نظریه نسبیت اینشتین

ارتباط لیزر در جو با قابلیت آزمایش نظریه نسبیت اینشتین 733 403 نوفن حامی البرز

 

محققان رکورد جدیدی را در زمینه پایدارترین انتقال سیگنال لیزری در جو ثبت کردند که می توان از آن برای آزمایش نظریه نسبیت عام اینشتین نیز استفاده کرد.

دانشمندان مرکز بین‌المللی تحقیقات نجوم رادیویی(ICRAR) و دانشگاه وسترن استرالیا(UWA) رکورد جهانی جدیدی را در زمینه پایدارترین انتقال سیگنال لیزر از جو به ثبت رساندند.

آنها دستیابی به این رکورد جهانی و چگونگی ترکیب فناوری “تثبیت کننده فاز” را با ترمینال‌های نوری خود هدایتگر پیشرفته در مطالعه‌ای که در مجله Nature Communications منتشر شده است، توصیف کرده‌اند.

ترکیبی از فناوری “تثبیت کننده فاز” و پایانه‌های نوری پیشرفته خود هدایتگر این امکان را به محققان می‌دهد تا سیگنال‌های لیزر از یک نقطه به نقطه دیگر، آن هم بدون تداخل با جو ارسال شوند.

محققان می‌گویند، لیزر آنها اجازه می‌دهد نظریه‌های علمی مانند نظریه نسبیت عام اینشتین دقیق‌تر از گذشته آزمایش شوند.

“بنجامین دیکس-متیوز” دانشجوی دکترا در ICRAR و UWA و نویسنده اصلی این مطالعه ​​توضیح می‌دهد: ما اکنون می‌توانیم تلاطم جوی را به صورت سه بعدی و کاملاً در امتداد خط پرواز اصلاح کنیم.

وی افزود: در روش ما گویی جو متحرک حذف شده و وجود ندارد. این به ما امکان می‌دهد سیگنال‌های لیزر بسیار پایداری را در جو ارسال کنیم، در حالی که کیفیت سیگنال اصلی را حفظ می کنیم.

محققان می‌گویند، لیزر آنها دقیق‌ترین روش را در کره زمین برای مقایسه جریان زمان بین دو مکان جداگانه ارائه می‌دهد.

دکتر “ساشا شدیوی” محقق ارشد این مطالعه، کاربردهای جالب این لیزر را این گونه توضیح می‌دهد: اگر شما یکی از این پایانه‌های نوری را در زمین و دیگری را در ماهواره‌ای در فضا داشته باشید، می‌توانید شروع به کاوش در فیزیک پایه کنید.

وی افزود: همه چیز از آزمایش نظریه نسبیت عام اینشتین گرفته تا کشف اینکه آیا ثابت‌های اساسی فیزیک با گذشت زمان تغییر می‌کنند یا نه را دقیق‌تر از هر زمان دیگری می‌توان آزمود.

این لیزر همچنین دارای بسیاری از کاربردهای بالقوه در زمین مانند بهبود ارتباطات نوری یا بهبود مطالعات ماهواره‌ای زمین است.

دکتر “شدیوی” می‌گوید: فناوری ما می‌تواند به ما کمک کند تا نرخ ارسال و دریافت داده‌ها را از ماهواره به زمین افزایش دهیم.

این فناوری در ابتدا به منظور همگام‌سازی سیگنال‌های ورودی تلسکوپ‌های “آرایه کیلومتر مربع” که تلسکوپ‌های چند میلیارد دلاری هستند که قرار است در استرالیای غربی و آفریقای جنوبی ساخته شوند، تولید شده بود.

شرکت سازنده ربات انسان نمای صوفیا تصمیم دارد تولید انبوه آن را از سال جاری میلادی آغاز کند زیرا شیوع کووید۱۹ فرصتی برای گسترش صنعت رباتیک فراهم کرده است.

ربات انسان نمای صوفیا در سال ۲۰۱۶ میلادی رونمایی شد و از آن زمان تاکنون توجهات بسیاری را به خود جلب کرد. در همین راستا شرکت سازنده تصمیم دارد تا پایان سال تولید انبوه ربات را آغاز کند.

شرکت هانسون رباتیکز در هنگ کنگ قرار دارد و اعلام کرد در نیمه نخست ۲۰۲۱ میلادی ۴ مدل از جمله صوفیا در کارخانه تولید می‌شود. این در حالی است که کارشناسان پیش بینی می‌کنند پاندمی ویروس کرونا فرصت‌های متعددی برای صنعت رباتیک ایجاد کرده است.

هانسون معتقد است استفاده از ربات‌ها فقط در حوزه خدمات درمانی کارآمد نیست بلکه می‌تواند به مشتریان در صنایع مختلف مانند خرده فروشی و سفرهای هوایی نیز کمک کند.

دیوید هانسون بنیانگذار و مدیر ارشد ا جرایی این شرکت می‌گوید: جهان گرفتار کووید ۱۹ نیازمند اتوماسیون بیشتری است تا مردم را ایمن نگه دارد.

بنیانگذار این شرکت می‌افزاید: صوفیا و ربات‌های هانسون به دلیل شباهت به انسان، بسیار یگانه هستند. همچنین در وضعیت‌هایی مشابه زمان فعلی که مردم به شدت تنها هستند، به آنها کمک می‌کنند.

البته به گفته جوهان هورن، پروفسور ربات‌های اجتماعی که روی صوفیا نیز تحقیق کرده، این فناوری هنوز نوپا است و پاندمی کووید ۱۹ رابطه انسان و ربات را تسریع می‌کند.

 

منبع: ایسنا