مهندسان دانشگاه پوردو در آمریکا ابزار جدیدی برای جمعآوری زباله از فضا ابداع کردهاند که اسپین نیکر ۳ نام دارد و قادر است زبالههای فضایی را از ارتفاع ۶۴۵ کیلومتری جمعآوری کند.
آمریکا قصد دارد ماهوارههای از رده خارج خود را ظرف ۲۵ سال آینده به هر نحو ممکن از جو کره زمین پاکسازی کند تا آنها در مدار زمین باقی نمانند.
این زبالهها با کشیده شدن به درون جو زمین میسوزند و از بین میروند. قرار است این ابزار جذب و سوزاندن زبالهها ماه آینده مورد آزمایش قرار بگیرد و بدین منظور بر روی یک راکت نصب خواهد شد و به ارتفاع ۳۲۲ کیلومتری از سطح زمین برده خواهد شد.
برای این کار باید فضاپیماهایی را در مداری مناسب از کره زمین مستقر کرد تا زبالههای فضایی را به درون جو زمین بکشند. اما این فضاپیماها و ابزار جذب زبالههای فضایی آنها به سیستمهای پیشران و سوخت اضافی نیاز دارند و این کار هم مستلزم صرف هزینه است.
سیستم جدید نوعی بادبان دارای قدرت کشش است که بعد از باز شدن در جو زمین فضایی معادل ۱۸ متر مربع را در برمیگیرد و میتواند زبالههای فضایی را در برگرفته و به سمت جو زمین بکشد تا بسوزند و از بین بروند.
قرار است اسپین نیکر ۳ در ماه نوامبر به پرواز درآید و طی مدت ۱۵ تا ۲۵ روز زبالههای فضایی را جمعآوری میکند.
تابلوهای راهنمایی و رانندگی که بازتاب رنگینکمانی دارند ممکن است به تشخیص بهتر علائم رانندگی توسط سیستم خودران ماشینها کمک کنند.
در یک مطالعه جدید دانش استفاده شده در “رابطهای مقعر کوچک”(microscale concave interfaces) توضیح داده شده است. این ساختارها نور را به گونهای زیبا و کاربردی منعکس میکنند.
محققان در این مطالعه بر روی یک ماده بازتابنده متمرکز شدند. این ماده متشکل از فیلمی نازک است که حاوی ریزکرههای پلیمری است که در سمت چسبناک یک نوار شفاف قرار گرفتهاند.
پروفسور “گان”(Gan)، استاد مهندسی برق در دانشکده مهندسی و علوم کاربردی دانشگاه بوفالو رهبری این مطالعه که توسط گروهی از محققان دانشگاه بوفالو، دانشگاه شانگهای، دانشگاه فودان، دانشگاه فنی تگزاس و دانشگاه هوبئی انجام شده است را بر عهده دارد.
براساس این مقاله، هنگامی که نور سفید به این ماده میتابد حلقههای هممرکز به رنگ رنگینکمان تشکیل میشود. تابش نور تکرنگ به این ماده باعث ایجاد حلقههای هم مرکز تاریک و روشن میشود. نور مادون قرمز نیز باعث ایجاد سیگنالهای هم مرکز متفاوت میشود.
این تحقیقات به شرح کامل این پدیده پرداخته است و آزمایشی که طی آن از این ماده در یک تابلوی “ایست” استفاده شده است را توضیح داده است.
گان میگوید: در حال حاضر سیستم خودران خودروها در تشخیص تابلوهای راهنمایی و رانندگی به خصوص در شرایط واقعی با چالشهای زیادی روبهرو هستند. تابلوهای “هوشمند” ما که از این ماده خاص ساخته شدهاند میتوانند سیگنالهای بیشتری برای سیستمهای خودران در آینده فراهم کنند. سیستمهای خودران از “لیدار”(LIDAR) و الگوهای مرئی برای شناسایی علائم راهنمایی و رانندگی استفاده میکنند.
لیدار یکی از فناوریهای سنجش از راه دور است که در آن با تاباندن لیزر به هدف و تحلیل بازتاب آن فاصلهی هدف اندازهگیری میشود.
چنین فناوری میتواند برای ارتقای ایمنی خودروهای خودران مفید باشد.
گان میگوید: برنامهی آیندهی ما آزمایش این فیلم نازک با استفاده از طول موجهای گوناگون و همچنین استفاده از مواد مختلف در ریزکرهها است. هدف آنها بهبود عملکرد این ماده برای ساخت تابلوهای راهنمایی و رانندگی مناسب خودروهای خودران است.
منبع: خبرگزاری مهر