ابداع حسگرهایی که شیمی مغز را برملا می‌کنند توسط پژوهشگران آمریکایی

ابداع حسگرهایی که شیمی مغز را برملا می‌کنند توسط پژوهشگران آمریکایی

ابداع حسگرهایی که شیمی مغز را برملا می‌کنند توسط پژوهشگران آمریکایی 733 403 نوفن حامی البرز
ابداع حسگرهایی که شیمی مغز را برملا می‌کنند توسط پژوهشگران آمریکایی

ابداع حسگرهایی که شیمی مغز را برملا می‌کنند توسط پژوهشگران آمریکایی

 

پژوهشگران آمریکایی، حسگرهایی ابداع کرده‌اند که می‌توانند اطلاعاتی در مورد شیمی مغز ارائه دهند.

پژوهشگران “دانشگاه کالیفرنیا، دیویس”(UC Davis)، یک حسگر زیستی فلورسنت مبتنی بر پروتئین ابداع کرده‌اند. این نوع حسگرها می‌توانند هورمون دوپامین را که نورون‌ها برای ارسال سیگنال به سلول‌های عصبی منتشر می‌کنند، تشخیص دهند. هنگامی که این حسگر موسوم به “dLight1” با ریزبینی پیشرفته ادغام شد، تصویرهایی بسیار واضح از انتشار دوپامین در حیوانات زنده ارائه داد.

“لین تیان”(Lin Tian)، سرپرست این پروژه و گروهش موفق شدند طیف رنگی حسگر dLight1 را گسترش دهند. آنها در پژوهش جدید خود، دو نوع طیفی جدید از این حسگر ارائه داده‌اند که “YdLight1” و “RdLight1” نام دارند و به ترتیب رنگ‌های زرد و قرمز را نشان می‌دهند.

تیان گفت: این حسگرهای جدید می‌توانند به پژوهشگران در شناسایی و بررسی فعالیت‌های مربوط به پردازش اطلاعات در مغز کمک کنند. ما با کمک رنگ‌های متفاوت خواهیم توانست تا چندین انتشار نوروشیمیایی و فعالیت نورونی را در یک زمان ببینیم.

دوپامین به عنوان یک پیام‌رسان عصبی، نقش مهمی را در حرکت، توجه، یادگیری و سامانه لذت و پاداش مغز بر عهده دارد.

حسگر RdLight1، امکان ارزیابی دوپامین، فعالیت عصبی و انتشار گلوتامات را در انواع خاصی از سلول‌های حیوانات فراهم می‌کند. افزایش نفوذ نور و عمق تصویربرداری، کیفیت سیگنال دوپامین را افزایش می‌دهد. این قابلیت به پژوهشگران امکان می‌دهد تا بتوانند انتشار دوپامین را با کمک نور مورد بررسی قرار دهند و اثرات آن را بر مدارهای عصبی مدل‌سازی کنند.

تیان افزود: ابزارهای جدید، دریچه‌ای را به سوی توسعه شاخص‌های نوروشیمیایی با قابلیت تغییر رنگ باز می‌کنند. این ابزارها در کنار ابزارهای دیگر، قابلیت زیادی برای آشکارسازی نقش اسرار شیمی مغز در سلامت و بیماری دارند. دانشی که ما از این حسگرها به دست می‌آوریم، توسعه درمان‌های ایمن‌تر برای اختلالات اعصاب و روان مانند افسردگی، اضطراب، اسکیزوفرنی و اعتیاد را آسان‌تر می‌کند.

یک شرکت سوئیسی از تولید کفش کتانی خبر داده که به طور کامل قابل بازیافت است و علاقمندان می‌توانند آن را به جای خرید اجاره کنند.

کفش یادشده که توسط شرکت سایکلون تولید شده نسبت به کفش‌های مشابه سبک تر است و سازگاری کاملی با محیط زیست دارد که علاقمندان بعد از پایان مدت استفاده از هر یک از این کفش‌ها می‌توانند در صورت تمایل کفش دیگری را اجاره کنند، کفش‌های یادشده بعد از رها شدن در محیط زیست تجزیه می‌شوند.

وزن این کفش‌ها تنها ۲۰۰ گرم است و بخش بالایی آنها از غلاف گیاه کرچک تهیه شده که برای تولید روغن کرچک به کار می‌رود و بدنه پایینی و کف این کفش نیز از پلیمری به نام ایوونیک تهیه شده که از همان گیاه مذکور به دست می‌آید.

عرضه این کفش به بازار در نیمه اول سال ۲۰۲۱ صورت می‌گیرد و هزینه کرایه آن در ماه ۳۰ دلار است. البته هر فرد باید این کفش را برای حداقل شش ماه کرایه کند. در صورت آسیب دیدن کفش مذکور طی این مدت امکان تعویض آن و کرایه کردن کفشی جدید وجود دارد.

 

منبع: ایسنا